امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://aghaghia.cloob24.com
0
حتماً بعد از آزمون، بسیاری از شما، خوب متوجه اشتباهات کوچک و بزرگ در امتحان خودتان شده اید و انگشت حیرت به دهان گرفته و لب‌های خود را گزیده‌اید که چرا گزینه‌ای را که در سؤال درست یافته‌اید در پاسخ‌برگ اشتباه وارد نموده‌اید و یا چرا ضرب را جمع کرده‌اید و یا جمع را ضرب. همچنین چرا به درس علوم نرسیده‌اید و یا برای ریاضی وقت کم آورده‌اید.
تمام این اشتباهات به نام اشتباهات غیر علمی است که به مدیریت کردن نیازمندند. یعنی هر داوطلبی باید از شب قبل از آزمون آزمایشی بداند که در روز آزمون چه کارهایی انجام خواهد داد.
به طور مثال باید بدانید که شب قبل از امتحان نباید تا دیر وقت به مطالعه مشغول باشید؛ حداکثر ساعت 10 شب بخوابید؛ 2 ساعت قبل از آزمون از خواب بیدار شوید؛ صبحانه‌ی کامل بخورید؛ با خودتان یک بطری آب، خرما یا شکلات، مداد، پاک‌کن، دستمال پارچه ای و. بردارید؛ در هنگام رسیدن به مکان امتحان با دوستان در مورد آزمون صحبت نکنید؛ در دفترچه ی سؤال از چه درسی شروع و با چه درسی خاتمه بدهید؛ به چه سوالهایی پاسخ بدهید و کدام سوالها را کنار بگذارید؛ هر درسی را در وقت پیشنهادی پاسخ بدهید؛ و بسیاری نکات ریز و درشت دیگر که در کیفیت و کمیت آزمون شما تأثیر می گذارد.
اکنون ما می خواهیم این نکات را بطور کامل و به صورت مستمر در بخش "مشاوره ی ویژه" قرار دهیم تا بتوانید آرام آرام آنها را مطالعه و در آزمون خودتان بکار ببندید.
امیدواریم به دل و جانتان بنشیند و ما هم در لذت موفقیت شما سهیم شویم.
یادتان باشد هنر آزمون دادن یا مدیریت زمان و یا مدیریت کردن اشتباهات غیرعلمی با خودش آرامش، اقتدار و دقت را در آزمون به همراه خواهد داشت پس شک نکنید که اجرای آن می تواند درصد قابل توجهی به بالا رفتن تراز و پائین آمدن رتبه‌تان کمک کند.
8 حرکت برای مات کردن آزمون تیزهوشان!
1 ـ روش یک تیک، دو تیک را برای سوال‌های سخت یا وقت‌گیر به‌کار ببر. (مدیریت زمان «1»)
در آزمون‌های تستی (مشابه آزمون تیزهوشان) هیچ چیز گران‌بهاتر از «وقت» نیست. بنابراین باید به دنبال روش‌هایی باشید که در زمان محدود آزمون بیشترین تعداد تستی را که می توانید پاسخ دهید. لج‌بازی کردن با یک یا چند تست سمج و نامهربان و اصرار به مقلوب کردن آن‌ها نتیجه‌ای جز از دست دادن تعداد زیادی از تست‌های آسان و مهربان ندارد.
مؤثرترین تکنیک برای استفاده‌ی بهینه از زمان روش «یک تیک، دو تیک» است. برای اجرای این روش کافی است در آزمون با هر تستی که مواجه می شوید آن را مطابق دسته‌بندی زیر شناسایی کنید:
الف) تست‌های مهربان: تستی را که با خواندن آن، راه‌حلش را تشخیص می دهید و می توانید بدون دردسر در زمان استاندارد (یا کم‌تر) پاسخ دهید، تست مهربان می نامیم. به این تست‌ها بی درنگ پاسخ دهید.
ب) تست‌های سمج: تستی را که در نگاه اول آشنا به نظر می رسد (و حتی شاید راه‌حلش را هم بدانید). اما برای رسیدن به پاسخش باید وقت و انرژی زیادی صرف کنید، تست سمج می گوییم. مقابله با وسوسه‌ی پاسخ‌گویی به تست‌های سمج یک هنر است که رتبه‌های برتر آزمون دارند. در ابتدا به این تست‌ها پاسخ ندهید و آن‌ها را با یک تیک نشان‌دار کنید. معنی آن این است که اگر وقت شد به سراغشان خواهید آمد.
پ) تست‌های غریبه: تست‌هایی که به نظرتان آشنا نمی آید و جواب آن‌ها را نمی دانید، در این دسته قرار می گیرند. این تست‌ها را با علامت دو تیک علامت‌گذاری کند.
پس از این‌که به تست‌های مهربان پاسخ دادید، چنان‌چه از وقت پیشنهادی دفترچه سوال، چیزی مانده باشد، صرف جواب دادن به تست‌های سمج (یک تیکی) کنید و اگر در آخر باز هم زمانی باقی ماند (که احتمالش کم است) به سراغ تست‌های غریبه (دو تیکی) بروید و تلاش کنید راه‌حل آن‌ها را به‌خاطر آورید و پاسخشان را پیدا کنید.
گاهی پشت سر هم قرار گرفتن چند تست سمج یا غریبه به ویژه در ابتدای تست‌های یک درس می تواند روحیه‌ی شما را منهدم کند! واقعیت این است که در هر آزمون تعدادی تست متوسط و چند تایی تست آسان و تعدادی تست سخت مطرح می شود و معمولاً تست‌های متوسط از تست‌های آسان و سخت بیشتر است. بنابراین پشت سر هم قرار گرفتن چند تست سخت تأثیری در تعداد کل تست‌های سخت ندارد و با پخش شدن این تست‌ها در لابه‌لای تست‌های آسان و متوسط تغییری در کل آزمون رخ نمی دهد. بنابراین آرامش خود را حفظ کنید و بگذارید اضطراب، رقبای احساسی شما را عقب بیندازد.
لازم به گفتن نیست که شرایط آزمون (از جمله درجه‌ی سختی سوال‌ها) برای همه‌ی داوطلبان هم‌سطح یکسان است. یعنی تستی که برای شما سخت است، به احتمال قوی برای رقبای شما هم سخت است. هم‌چنین در حد توانایی و تسلطی که در هر درس یا مبحث دارید، از خودتان توقع داشته باشید. در غیر این صورت اضطراب به سراغتان می آید و اتلاف وقت شما را صد چندان می کند.
پیشنهاد می کنیم که شب قبل از هر آزمون آزمایشی، زمان کوتاهی را به فکر کردن در مورد شرایط خاص آزمون اختصاص ‌دهید. مثلاً تصور کنید در درسی که مسلط هستید چند سوال اول سخت است؛ حالا سعی کنید به‌صورت ذهنی بر این شرایط غلبه کنید. این تمرین ذهنی به شما کمک می کند تا در جلسه‌ی آزمون شرایط سخت را پیش‌بینی کرده، دچار اضطراب نشوید.
فواید روش یک تیک، دو تیک:
ـ در زمانی که شما 2 یا 3 تست سخت را پاسخ دهید، می توانید 5 تست متوسط یا 10 تست آسان را جواب دهید.
نظم و ترتیب ناشی از این روش، اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و می توانید در زمان آزمون بهترین نتیجه‌ای که می توانید را بگیرید.
روان‌تر و با آرامش بیشتری به تست‌ها پاسخ می دهید و مطمئن خواهید بود که هیچ یک از تست‌های مهربان را از دست نمی دهید.
انرژی تان را بی مورد از دست نخواهید داد. انرژی شما محدود است، همانند یک دونده‌ی استقامت آن را بین تست‌ها و درس‌های آزمون به تناسب تقسیم کنید.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه