امروز چهارشنبه 07 آذر 1403 http://aghaghia.cloob24.com
0

قید چیست؟ 
 هر کلمه ای که کلاً جمله یا فعل یا هر واژه ی دیگر ی را مقید و محدود نماید قید است و ساده ترین را ه شناخت قید از غیر آن حذف از جمله است که اگر با حذف کلمه ای معنی جمله ناقص نشود، همان کلمه قید است. 
انواع قید که در کتاب درسی آمده عبارتند از قید های نشانه دار و بی نشانه 
قید های نشانه دار:
1-  تنوین دار مثل:احیاناً، اتفاقاً، احتمالاً  اساساً و...وهر کلمه ی تنوین دار البته تنوین نصب.
   و چون این قید ها همیشه قید اند می توان به نوعی قید مختصهم نامید که توضیح خواهیم داد. 
2- حرف اضافه + اسم (متمم قیدی) هر اسمی که همراه با حرف اضافه بیاید و حذف ان خللی در معنی جمله وارد نکند قید است و برای تشخیص آن باید حروف اضافه را یاد گرفت.
حروف اضافه: از، با، در، برای، بر، به، بی، بهر ِ، چون، تا، مثل، و.... 


 - قید های مشترک با اسم - قید های مشترک با صفت

  قید های مختص: قید های مختص آن گروه قید هایی هستند که همیشه به صورت قید می آیند و در جمله غیر از نقش قیدی هیچ نقش دیگر ی نمی توانند داشته باشند. 
 مثال: ناگهان، هنوز، سپس، هرگز، البته، خیلی، چرا، بلی، خیر، آری، بالاخره، اکنون،
متأسفانه، بدبختانه، لنگ لنگان، احیاناً، همواره، حتی المقدور، بلا شک، بلاخص، 
 - او ناگهان به وسط  پرید.  
 
  - او همیشه لباس های تمیز می پوشد. 
- من هرگز تصور نمی کردم که روزی بیاید که او نباشد. 
- هوا امروز خیلی سرد شده است. 
اتفاقآً امروز حالم خیلی خوب است. 
5- قید های مشترک با اسم: 
  این نوع قید ها در اصل اسم هستند که گاهی در جمله نقش قیدی پیدا می کنند و می توان آن ها را در جمله دیگر ی به صورت گروه اسمی با نقش های دیگر به کار برد. 
مثال:
روز: روزها زیاد کار می کنم.

روز = قید زمان   زیاد =قید مقدار
  - مدارس خرداد تعطیل می شوند. 
 - شب دیر به خانه برگشتیم . 

​​​​​

انواع قید و راه تشخیص 

بهترین راه شناخت قید در جمله این است که آن را از جمله حذف کنیم اگر در مفهوم جمله خللی ایجاد نشود آن کلمه قید می باشد.

اقسام قید(از نظر مفهوم) :

قید از نظر مفهوم،یعنی زمان، مکان، مقدار، چکونگی، یا مفهومی جز آن را برساند. معروفتریناقسام قید:

1- قید زمان: مانند روز، شب، صبح، امروز، امشب و...

2- قید مکان: اینجا، آنجا، هر روز، همه جا، عقب، پایین و...

3- قید مقدار(کمیت): کم بیش، بسیار، خیلی، بس، کمی و...

4- قید کیفیت(چگونگی): مانند، خوب، بد، زشت، زیبا، چگونه، آهسته...

5- قید حالت: قید حالت، که حالت و چگونگی فاعل یا مفعول را در حین انجام دادن یا انجام گرفتن کار می رساند.

مانند: احمد خندان آمد.    خندان حالت خندیدن را نشان می دهد.

6- قید تمنا: کاش، کاشکی، ان شالله، لطفاً، ای افسوس،

7- قید تاسف: متاسفانه، افسوس، وای، دریغ، دریغا و...

8- قید تعجب: عجب، شگفتا، وه، به به و...

9- قید قصد:  ترحما، از روی تفنن، تبرکا و...

10- قید تدریج: دقیقه به دقیقه، هفته به هفته، اندک به اندک  و...

11- قید تکرار: باز، دیگر، دوباره، دو مرتبه، مجدداً و...

12- قید تفسیر: یعنی، بدین معنی که، به عبارت دیگر و...

13- قید ترتیب: یک یک، دو دو، پی در پی و...

14- قید پرسش: آیا، چرا، چه، کجا و...

15- قید استثنا: بجزکه، مگر که، استثنائاًو...

16- قید نفی: هرگز، به هیچ وجه، ابداً و...

17- قید تصدیق و تاکید: بلی، حتماً، قطعاً و...

18- قید تشبیه: گویی، گفتی، به سان و...

19- قید علت: از این رو، بدین جهت، به این دلیل  و...

20-  قید انحصار: فقط، بس، تنها، منحصراً.

21- قید تبری و ادب: دور از مجلس، خدا نکرده، دور از رو، دور از جان.

22- قید اختصار: فی الجمله، باری، الغرض.

مطالب مربوط به قید، فراوان است. به همین مقدار بسنده می کنم?

0

قالب هایِ شعری 

 

قالب:شکلی است که قافیه به شعرمی دهد و بر اساسِ این نامگذاری ، شعر ، دارای قالب هایِ گوناگون می شود.مانند :  ​​​​​

1 ـ مثنوی(دوگانی):شعری است که هر بیتِ آن،دو مصراعِ هم قافیه دارد.

به عبارت دیگر،هر بیت قافیه ای جداگانه دارد و مصراع های آن، دو به دو هم قافیه اند.

تعداد بیت های قالب مثنوی را ،حداقل دو بیت دانسته اند و حداکثری برای آن قایل نشده اند

 و به جهتِ این که تنها قالب شعری است که مصراع هایش دو به دو هم قافیه اند«دوگانه» هم نامیده می شود.

خاص زبان فارسی است واز قدیمی ترین قالب های شعری است. 

*مناسب ترین قالب برای بیان داستان ها و مطالب طولانی است .

 از نظر موضوع به 4 دسته تقسیم می شوند : 

1 ـ حماسی و تاریخی ؛مانند :شاهنامه ی فردوسی ، اسکندر نامه ی نظامی گنجه ای 

2 ـ اخلاقی و تعلیمی ؛ مانند : بوستان سعدی 

3 ـ عاشقانه و بزمی ؛ مانند : خسرو و شیرین ،لیلی و مجنون نظامی ، ویس و رامین از فخر الدین اسعد گرگانی 

4 ـ عارفانه ؛ مانند : حدیقه ی سنایی ،مثنوی معنوی مولوی ،منطق الطیر عطار نیشابوری 

[ نمونه ای از ابیات  «  سعدی شیرازی » در قالب مثنوی  از کتاب  بوستان سعدی ] 

شبی   یاد  دارم  که   چشمم نخفت / شنیدم     که    پروانه    با   شمع   گفت

که  من  عاشقم  گر بسوزم  رواست  /  تو    را    گریه   و  سوز  باری   چراست؟  

بگفت   ای   هوادار     مسکین   من   /برفت       انگبین       یار   شیرین    من

چو   شیرینی   از   من  بدر  می‌رود     / چو       فرهادم     آتش   به  سر می‌رود 

که  ای   مدعی   عشق  کار تو نیست   / که   نه    صبر    داری   نه   یارای   ایست 

تو   را   آتش    عشق  اگر پر بسوخت   / مرا      بین    که   از   پای  تا   سر بسوخت 

نرفته   ز    شب     همچنان      بهره‌ای    / که     ناگه       بکشتش        پری  چهره‌ای

 همه   شب در این گفت و گو بود شمع    /  به    دیدار   او     وقت    اصحاب ،     جمع 

ره   این   است   اگر   خواهی آموختن    / به   کشتن    فرج      یابی       از    سوختن 

اگر    عاشقی       سر  مشوی   از  مرض /  چو    سعدی    فرو شوی   دست   از   غرض 

به    دریا     مرو        گفتمت      زینهار     / وگر      می‌روی         تن  به    طوفان   سپار 

شکل قالب  مثنوی : 

ـــــــــــــــــــــــــــــــ *                          ـــــــــــــــــــــــــــــــ * 
ــــــــــــــــــــــــــــــــ ×                        ـــــــــــــــــــــــــــــــــ × 
ــــــــــــــــــــــــــــــــ =                        ــــــــــــــــــــــــــــــــ =
ـــــــــــــــــــــــــــــــ  ÷                        ـــــــــــــــــــــــــــــــ  ÷ 

*شاعرانی که در آثارشان،بیش تر از این قالب شعری استفاده کرده اند:                                                                              

فردوسی،اسدی توسی ، نظامی ، عطّار، سنایی ، سعدی،مولوی، جامی،پروین اعتصامی،

حمیدی شیرازی ،شهریار و ... 

 

 

2 ـ قطعه :در لغت به معنی پاره ای از هر چیزی است و دراصطلاح  شعری است 

که مصراع دوّم همه ی بیت ها، هم قافیه اند، به عبارتی دیگر، به جای قافیه بودن 

مصراع ها،بیت ها با هم قافیه اند.نام گذاری قطعه به این سبب است که گویا ،

پاره ای از میان یک قصیده است.موضوع  قطعه :پند و اندرز،مسائل اخلاقی و 

اجتماعی و تعلیمی،حکایت،شکایت، مدح،هَجو،تقاضا و ...

 حدّاقل بیت های قطعه ،دو بیت است؛ امّا حدّاکثر آن  مشخص نشده است؛

گاهی 15 بیت و گاهی 18 بیت       

پیدایش قطعه به آغاز شعر فارسی باز می گردد ؛زیرا در شعرِ «رودکی سمرقندی » 

قطعات زیبایی دیده می شود. 

[ نمونه ای از قطعه ی معروف «  سعدی شیرازی » ] 

گِلی   خوش  بوی  در  حمّام  روزی / رسید از دستِ  مَخدومی  به  دستم 

بِدو   گفتم  که  مُشکی  یا عبیری ؟ /  که   از    بویِ    دلاویزِ    تو   مَستم 

بِگفتا    من    گِلی    ناچیز     بودم  /  ولیکن    مدّتی   با      گُل    نشستم 

کمالِ  هم نشین   در   من   اثر  کرد /  وگرنه   من   همان  خاکم  که هستم

 

شکل  قالب قطعه :

ــــــــــــــــــــــــــــــــ                               ـــــــــــــــــــــــــــــــــ * 

ــــــــــــــــــــــــــــــــ                              ــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

 ــــــــــــــــــــــــــــــــ                              ــــــــــــــــــــــــــــــــــ * 

 

قطعه سُرایان معروف در زبان فارسی : 

اَنوری(قرن ششم)،ابن یمین (قرن هشتم)،پروین اعتصامی(قرن چهاردهم)،سعدی شیرازی،

هاتف اصفهانی و .... 


3 ـ قصیده:به معنی مقصود و در اصطلاح به معنیِ « توجّه کردن به کسی یا چیزی» 

است.مهمترین قالب شعری است که در آن مصراعِ اوّل از بیتِ اوّل  با تمامِ مصراع های زوج هم قافیه اند.

* قصیده اوّلین قالبِ شعری است که از نیمه ی قرن سوم هجری در ادبیّات به تقلید 

از شعر عربی پدید آمد.

* قصیده از جهتِ قرار گرفتنِ قافیه ها ، شبیه به غزل است.تعدادِ ابیاتِ قصیده معمولاً از 15 بیت بیشتر است.

موضوعِ قصیده :درباره ی ستایش،نکوهش ،تهنیّت،تعزیت ،شُکر و شکایت ،پند و حکمت،

وصف طبیعت،بیانِ مسائلِ اخلاقی واجتماعی و عرفانی است.

شکل قالب قصیده :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ  *                    ــــــــــــــــــــــــــــــــــ *               

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                        ــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                        ــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                       ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                       ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ  *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                       ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                       ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                       ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                       ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

 

*شاعرانی که در آثارشان،بیش تر از این قالب شعری استفاده کرده اند:

رودکی،فرّخی سیستانی،منوچهری،ناصرخسرو،مسعود سعد سلمان، اَنوَری ،خاقانی ، 

سعدی،ملک الشُعَرای بهار، امیری فیروزکوهی،مهرداد اوستا.

 

 

4 ـ غزل : در لغت به معنی حدیث عشق و عاشقی گفتن  است  و در  این  نوع  از  شعر،

 مصراعِ اوّل  از  بیتِ اوّل  با  تمامِ مصراع های زوج هم قافیه اند و از این جهت کاملاً  

شبیه قصیده است.غزل در قرنِ 6 هجری رواج یافت. موضوع و محتوای غزل در آغازعاشقانه است یعنی شاعر در آن از عشقِ خود به معشوق سخن می گوید،امّا با ظهورِ« سنایی»شاعرعارف قرن ششم،معشوق زمینی ِغزل جایِ خود رابه معشوقِ آسمانی می دهدوغزلِ عارفانه پدیدمی آید.     

                  [ نمونه ای از غزلِ «  حافظ شیرازی » ]

زان   یار   دلنوازم   شکریست   با   شکایت  /گر نکته دان عشقی بشنو تو این حکایت

بی مزد  بود  و  منت  هر خدمتی  که  کردم   / یا رب  مَباد  کس  را  مَخدوم  بی  عنایت

رندان  تشنه  لب   را  آبی    نمی‌دهد   کس  /  گویی  ولی شناسان  رفتند  از این  ولایت

در زلف چون کمندش ای دل مپیچ  کان  جا    / سرها   بُریده  بینی  بی جرم و  بی جنایت

در  این  شب  سیاهم  گم  گشت  راه  مقصود  / از  گوشه‌ای  برون  آی  ای  کوکب هدایت

از  هر  طرف   که   رفتم  جز  وحشتم  نیفزود /  زنهار   از  این  بیابان  وین   راه  بی‌نهایت

ای   آفتاب   خوبان     می‌جوشد     اندرونم     / یک   ساعتم  بگنجان  در  سایه ی عنایت

عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ      / قرآن   ز   بر    بخوانی  در   چارده    روایت

موضوع و محتوایِ غزل،معمولاً بیانِ عواطف و احساسات ،فِراق وجدایی ، عشق ، عرفان و گفت و گو از روزگارِ جوانی است.

***  تفاوت غزل و قصیده :

1 ـ در تعداد ابیات: [تعداد ابیات در غزل کمتر از 15 بیت است ولی قصیده بیش تر از 15 بیت است]

2 ـ در موضوع و محتوا :[ موضوع غزل،عشق و عرفان و عواطف و احساسات است ولی قصیده بیش تر مدح و توصیف است.]

*برای اوّلین بار« حکیم سنایی غزنوی» موضوعاتِ  عرفانی  را  در قالب ِ« غزل» 

مطرح کرد و بعد از او ،مولوی، غزل ِ عارفانه را،به اوج رساند. سعدی نیز غزلِ عاشقانه 

را به اوج رساند و سرانجام حافظ شیرازی ، غزل عاشقانه و عارفانه را  با همدیگر به اوج رساند.

از انقلابِ مشروطه به بعد، غزل جنبه ی اجتماعی و سیاسی نیز به خود گرفت وشاعرانی مانند چون فرّخی یزدی و ... به سرودن غزلِ  اجتماعی پرداختند.   

به طورِ کلی موضوعاتِ   غزل : 

 عاشقانه  ( مانند غزلیّات سعدی ) 

 عارفانه (مانند غزلیّات سنایی و مولوی )

عارفانه و عاشقانه ( مانند غزلیّات حافظ )

اجتماعی و سیاسی (مانند غزلیّات فرّخی یزدی )

شکل قالب غزل :

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ  *                   ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ *                
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                      ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                      ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

* شاعرانی که در آثارشان،بیش تر از این قالب شعری استفاده کرده اند: 

مولوی،سعدی،حافظ،صائب تبریزی،فرخی یزدی،محمد حسین شهریار و...

------------------------------------------------------------------------

5 ـ دو بیتی : شعری است که از دو بیت تشکیل شده که گاه مصراع سوّم آن قافیه ندارد.  

*درون مایه و موضوع دوبیتی:عاشقانه وعارفانه     

*رایج ترین قالب در میان روستاییان است. دو بیتی را در فارسی،ترانه می گویند.

نمونه هایی از شعرهای « باباطاهر» که در قالب دوبیتی سروده شده است :

یکی درد  و یکی  درمان  پسندد /  یکی   وصل  و  هجران  پسندد

من از درمان و درد و وصل و هجران /  پسندم  آنچه  را  جانان پسندد

شکل قالب  دوبیتی  :

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ  *                          ــــــــــــــــــــــــــــــــ *

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ                              ــــــــــــــــــــــــــــــــ *

*شاعرانی که در آثارشان،بیش تر از این قالب شعری استفاده کرده اند:

باباطاهر(شاعر عارف قرن 5)،فائز دشتستانی(شاعر عهد قاجار)


6 ـ رباعی: شعری  است چهارمصراعی که مصراع سوّم آن معمولاً قافیه ندارد.

در واقع مصراع« اوّل،دوّم وچهارم» هم قافیه اند و مصراع سوّم در شعر برخی از دوره ها بی قافیه است.

پیام اصلی شاعر،معمولاً در مصراع آخر می آید و سه مصراع دیگر مقدّمه ی سخن شاعر است.

درون مایه و موضوع رباعی:عاشقانه و عارفانه یا فلسفی است.

رباعی،مناسب ترین قالب برای ثبت لحظه های کوتاه شاعرانه است. 

نمونه هایی از شعرهایی که در قالب رباعی سروده شده است :

هنگام   سپیده دَم  مرغِ  سحری / دانی که چرا همی کند نوحه گری ؟

یعنی که نمودند  در آیینه ی صبح  / کز عمر شبی گذشت و تو بی خبری (خیّام نیشابوری)

تفاوت دوبیتی و رباعی :

 دوبیتی با یک « هجای کوتاه »و رباعی با یک « هجای بلند » آغاز می شود.

شکل قالب  رباعی  :  

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ  *                      ــــــــــــــــــــــــــــــــ *

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ                           ــــــــــــــــــــــــــــــــ *

*شاعرانی که درآثارشان،بیش تر از این قالب شعری استفاده کرده اند:

خیّام(قرن 5)،عطّار (قرن 6)،مولوی (قرن 7)

0

1– در بیت زیر چه آرایه های ادبی به کار رفته است؟ 
 » من اینجاچون نگهبانم تو چون گنج تو را آسودگی باید مرا رنج « 
الف (تشبیه، مراعات نظیر، تضاد  ب (آرایۀ تکرار، تلمیح، تشبیه 
ج (تشبیه، تکرار، تضاد      د (مراعات نظیر، تشبیه، تلمیح 


2 -قالب شعر» علم زندگانی «کدام است؟ 
الف(غزل     ب(قطعه     ج(مثنوی     د(ترکیب بند  


3– کدام با بقیه هم خانواده نیست؟
الف(شوق    ب(اشتیاق    ج(تشویق     د(شفیق  


4 –املای کدام کلمه با توجه به معنی آن نادرست است؟ 
الف(عجز: ناتوان      ب(حریص: سخن 
ج(برومند: پربار        د(برزن: کوچه 

5 – در کدام گزینه ترکیب» موصوف و صفت «آمده است؟ 
الف(علم زندگانی      ب(اتفاق دیروز 
ج(کار بسیار             د(نوبت خواب 

6 - متمّم «را در مصرع پیدا کرده و بنویسید.»

ز تو سعی و عمل باید ز من پند 

7- برای کلمات زیر دو هم خانواده بنویسید. 
الف(هجوم:)......... و............ 

ب (مستجاب:)................. و..................  
8 -معنی واژه های زیر را بنویسید. 
گیتی:               برزن:             رنج:         هجوم: 
9 -بیت:

تو را توش هنر می باید آموخت

حدیث زندگی می باید آموخت    را به نثر روان بنویسید. 

10 -شعری که هر بیت آن قافیۀ جداگانه ای داردو موضوع آن بیشتر داستان است: 
الف(مثنوی  ب(چهار پاره  ج(شعر نو   د(تمام گزینه ها

جواب ها:

1) گزینه)الف( 
2)گزینه)ج(
3)گزینه)د( 
4)گزینه)ب(
5)گزینه)ج( 
6)تو - من
7(هجوم: تهاجم، مهاجم ----  مستجاب: استجابت، جواب


8)گیتی:) عالم، جهان          (برزن:) کوچه                          (رنج:) سختی              (هجوم:) حمله 
9)تو اول باید اصول و روش پرواز کردن را بیاموزی و نکات مهم زندگی را بیاموزی.
10)گزینه)الف(

0

1 -جهد کن که اگر چه........................ و گوهری باشی، گوهرترین نیز داری. ( اصیل – اسیل) 


2 -در محاوراتی که به حضور او میان دو کس رود،....................... ننماید. ( خوض – خوز)


3 – بدان که مردم بی هنر مادام بی سود باشد، چون.................... که تن دارد و سایه ندارد.(مغیلان - مقیلان)


4 –معنی واژه ها را بنویسید. 
طعن:          محاورات:          مِهتری:       استراق سمع: 
 
5 – سه فعل مضارع بنویسید. 


6 -برای واژه های زیر دو هم خانواده بنویسید. 
(متقدّم:)..................... و....................

(سبقت:)................... و..................... 


7 -کدام گزینه بن مضارع نوشتن است؟ 

الف(نوشته است     ب(می نویسد     ج(نویس      د(نوشت
 
8 -کدام گزینه به معنی» عمیق اندیشیدن «است؟ 
الف(خوض      ب(غوض       ج(غوث       د(قوس 

9-  -در کدام گزینه کلمات با یکدیگر هم خانواده نیستند؟ 
الف(تهمت– اتهام– متّهم ⃞    ب(استراق– سرقت - ⃞ مسروقه 
ج(طعن – طعنه - طاعن ⃞   د(مشارکت – شرکت -تشکر ⃞


10 «-چهار مقاله «اثر کیست؟ نام دیگر آن چیست؟ و بخش های مهم آن را بنویسید.

 

جواب ها:

1)اصیل
2)خوض
3)مغیلان
4)طعن:) سرزنش              (محاورات:) گفتگوها               (مِهتری:) بزرگی        (استراق سمع:) دزدیده گوش دادن  
5)با توجه به آموزههای دانش آموز
6)متقدّم:) تقدّم – مقدّم       (سبقت:) سابق – سوابق ( 
7)گزینه)ج(
8)گزینه)الف(
9)گزینه)د(
10)نظامی عروضی – مجمع النّوادر – در مورد چهار گروه از مردم یعنی: دبیر، شاعر، منجّم و طبیب نوشته شده است.

0

لغات درس : 

تپنده : بی قرار و نا آرام // می بالند : رشد می کنند // آوند : لوله های باریکی که در ساختمان گیاهان وجود دارد .// مام : مادر // پرورندگی : پرورش دادن // باشندگان : جمع باشنده ، ساکنان ، حاضران // زاد و بود : همۀ سرمایه ، کنایه از هست و نیست // آبشخور : سرچشمه // مایه ور : پرمایه ، سرشار // فراخنا : پهنا و گستردگی // دو سویه : دو طرفه // آرامستان : جای آسودن // نشست : اقامتگاه // کُنام : محل زندگی جانوران وحشی // بوم و بر : سرزمین

 

کنایه ها :
 اهریمن خویان : شیطان صفتان // تن را سپر کرده اند : کنایه از خود را فدا کرده اند // جان گرفتن : کنایه از بزرگ شدن و رشد کردن // خفاش خویان : کنایه از انسان های بد جنس // مشت را گره کرده اند : کنایه از مصمم دفاع می کنند و می جنگند // پشت به پشت : کنایه از همراه هم // بر بیگانه تاخته اند : کنایه از با بیگانه می جنگند // انگشت به دهان : کنایه از متعجب و متحیر //زیر دست من است : کنایه از در خدمت و تحت فرمان من است // تن به کشتن دهیم : کنایه از مُردن

 

صفحه 60 : معنی ابیات

بیت یک : از خداوند آفریدگار جهان که از همه چیز آگاه است ، می خواهم ...

بیت دو : که شما را از تمام بدی ها حفظ کند و نامتان به نیکی باقی بماند.

بیت یک : از خداوند آفریدگار جهان که از همه چیز آگاه است ، می خواهم ...

بیت دو : که شما را از تمام بدی ها حفظ کند و نامتان به نیکی باقی بماند

معنی ابیات ص 61 :
 بیت یک : آیا نمی دانی که ایران ، وطن و خاستگاه من است و تمام دنیا تحت اختیار من می باشد /// بیت دو : همۀ ایرانیان با یکدیگر متحد و انسان های خداشناسی هستند و در انجام کارهای نیک ، از انسان های بدکار ، ترسی ندارند .

بیت سه : جای افسوس است که ایران از بین برود و آشیانه و جایگاه حیوانات درنده ( اقوام وحشی و ستمگر ) شود . بیت چهار : اگر قرار است که ایران نابود شود ، از خدا می خواهم که من هم نیست و نابود شوم و هیچ کس در این سرزمین ، زنده نباشد . بیت پنجم : اگر همه کشته شویم بهتر از آن است که کشور ایران را به دست دشمن بسپاریم .

 

آرایه های ادبی شعرهای این درس :

همی خواهم از کردگار جهان
شناسنده ی آشکار و نهان
از خداوند بزرگ که آفریننده جهان است و آشکار و پنهان را می شناسد می خواهم
آرایه : تضاد(آشکار و نهان)
2 ـ که باشد ز هَر بد ، نگهدارتان
همه نیک نامی بُوَد یارتان
خدا شمارا از هر گزند و آسیب در امان نگهدارد و همیشه نیک نامی یارتان باشد.

آرایه : تضاد(بد و نیک)

3 ـ ندانی که ایران ، نشستِ من است
جهان سر به سر ، زیر دستِ من است

نشستِ من : جایگاه نشستن ، مسکن / سر به سر : همه / (مفهوم بیت : من از همه قوی تر هستم)
نمی دانی که سرزمین ایران محل زندگی من است سراسر جهان زیردست و تحت فرمان من است.
4 ـ همه یکدلانند یزدان شناس / به نیکی ندارند از بد ، هراس

هراس : ترس ، نگرانی / یزدان : منظور خداوند / آرایه : تضاد(نیکی و بد)/ « به » در مصراع دوم به معنایِ« در برابرِ ، در مقابلِ» / (مصراع دوم : به خاطرِ نیکی هایشان ، از بدی نمی هراسند.)
مردم ایران از هر قوم و قبیله ای که هستند، خدای یگانه را می پرستند و با نیک نامی از بدی و پلیدی ترسی ندارند و یکدل هستند.

5 ـ دریغ است ایران که ویران شود / کُنامِ پلنگان و شیران شود

جای افسوس است از این که ایران از بین برود و آشیانه و جایگاه حیوانات درنده وحشی بشود.

دریغ : افسوس، اندوه / ویران : نابود، خراب / کنام : آشیانه ، بیشه ، جایگاه حیوانات درنده/

آرایه‌ها :تناسب(کنام، پلنگان و شیران) / پلنگان و شیران : استعاره از هر ویرانگری /

* در این بیت ، تشبیه نداریم و استعاره آمده/ جناس ناقص اختلافی در حرف اوّل(ایران و ویران) / واج آرایی حرف «ن»/ *نکته دستوری : دریغ : مسند / ویران و کنام : مسند (البته می‌توان گروه اسمی) کنام پلنگان و شیران را گروه مسندی گرفت.

6 ـ چو ایران نباشد ، تن من مباد / در این بوم و بر ، زنده یک تن مباد

اگر قرار است که ایران نابود شود، از خدا می‌خواهم که من هم نیست و نابود شوم و هیچ کس دیگری در این سرزمین، زنده نباشد. / آرایه : واج آرایی حرف «ن» / تن و من : جناس /* نکته دستوری : چو (= اگر) : حرف ربط / مباد : فعل دعایی است / زنده : مسند / یک تن : نهاد
7 ـ همه سر به سر ، تن به کشتن دهیم / از آن به که کشور ، به دشمن دهیم

اگر همه ی ما (ایرانیان) خودمان را به کشتن بدهیم ، بهتر از آن است که کشور خود را به دست بیگانگان بدهیم. / سر به سر : همه / بِه : بهتر (واژه ی مخفّف) و از نظر دستوری (صفت برتر یا تفضیلی)

0

معنی حکایت دعای مادر
از بایزید بسطامی (رحمت خداوند بر او باد) پرسیدند که تو چگونه به این مقام و مرتبه رسیدی؟ در زندگی خود چه کردی و چگونه رفتار کردی که نزد خداوند شایسته شدی و به این راه هدایت شدی؟ او در پاسخ گفت: هنگامی که من ده ساله بودم، شب‌ها مشغول عبادت بودم و نمی‌خوابیدم. یک شب مادرم از من درخواست کرد که، چون امشب سرد است نزد او بخوابم.
از آنجایی که دوست نداشتم خواهش مادرم را نادیده بگیرم و این کار برایم آسان نبود، درخواست او را قبول کردم. آن شب اصلا خوابم نبرد و نتوانستم نماز شب نیز به جا آورم. در آن شب یک دستم در دست مادر بود و دست دیگرم در زیر سرش بود تا راحت بخوابد.

آن شب هزار بار سوره توحید را خوانده بودم. آن دستم که زیر سر مادرم بود، بخاطر آنکه بی‌حرکت مانده بود و خون در آن جریان نداشت، خشک و کرخت شد. پس به بدن خود گفتم به خاطر خداوند و خشنودی او رنج و سختی امشب را تحمل کن.
وقتی مادرم از خواب برخاست و مرا در آن وضعیت دید برایم دعا کرد و گفت: خدایا تو هم از فرزندم راضی باش و مقام و مرتبه‌اش را در ردیف مرتبه بزرگان و عارفان قرار بده. اینگونه بود که دعای مادرم درباره من پذیرفته شد و آن دعای خیر مادر مرا به این درجه و جایگاه رساند.

 

معنی کلمات:
ابتدای کار: شروع زندگی
بخسب: بخواب
باز ماندن: محروم شدن
از نماز شب باز ماندم: نتوانستم نماز شب را بخوانم
از بهر: بخاطر
درجت: درجه، رتبه
اولیا: جمع ولی، دوستان خدا
مستجاب: پذیرفته شده، اجابت شده
رحمه اللّه علیه: رحمت خدا بر او باد

 

*آرایه های ادبی*:

کار: کنایه از راه و طریقت عرفانی

از عبادت خوابم نمی‌برد:‌ از (شدت شوق و انجام) عبادت، در این جمله محذوف است و باعث اغراق بیشتر در جمله شده است.
 
بازماندن: کنایه از «ازکار ماندن، متوقف شدن»

«دست» در سطر سوم: آرایه تکرار است

دست و سر: تناسب

ای تن...: شخصیت بخشی

جای: کنایه از جایگاه و مقام

 

کتاب«بستان العارفین»،رساله ای است حاوی حکایت های عرفانی.مؤلف این کتاب نامعلوم است و احتمالاً در قرن6ه.ق یا اندکی قبل از آن نوشته شده است.

0

ستایش
فروزنده رهنمای برنگذرد راه نما

فصل اول (زیبایی آفرینش)
جهالت مستمع اقرار تنبیه
شکر گزار انعام خار حیف
اهمّیّت حق تعالی صنع اسرار التّوحید
رعد و برق میغ برّ و بحر مؤثّر
سریر ملک بیاموخته بساط قوس قزح
همسال امام محمّد غزّالی مدهوش و متحیّر قناعت
خویشتن وارهم

فصل دوم (شکفتن)
متاع نظامی گنجه ای نیک بختی عبدالقادر بیدل
حرص و هوس کهنسالی و فرتوتی دریغا عار
همدلی همراهی هم نشین سعدالدّین وراوینی
مصائب غمگین مصاحبت خوشحالی
ویرانگری سنایی غزنوی صلّی الله علیه و آله مولانا جلال الدّین محمّد
خاصّی متعدّد هلن کلر همدم نیکو خصال
گرانبها و گرانمایه تجسّم متقاعد اعتنا

فصل سوم (سبک زندگی)
از دست مگذار جهد مغیلان اقوام
قانع بگریز تهمت زده خاصّه
محاوراتی متقدّم عنصر المعالی قابوس نامه
خواجه نصیرالدّین توسی اخلاق ناصری استراق سمع خوض
صفّاریان رحلت داعیه حنظلة بادغیسی
تباهی مشخّصه نظامی عروضی ترقّی
دائماَ واقف نه ای غمدیده رهنمود
هم زیستی همتا توفان کشتیبان
دو سویه آبشخور هم پیوندان همانند
گزند سدّی پشتوانه اقلّیّت
همزادگان هراس یکدلانند  می غرّند
همرهان شرمسار نهفت حادثه  حال

فصل چهارم (نام ها و یاد ها)
لوح بغل نصیر الدّین توس
محضر دلخواه شگفت زده حاسب
دانش اندوزی هم درس فراست استاد حمزه
رخسار یک صدا سیمگون اینکه
بی کران رمق اشکبار مقطّع
تمنّا تعرّض خطّ مرزی سلاح جنگ
هراس انگیز کم رنگ تجسّم جانبازی
آتش خیز بغض تلّی خونین شهر
محمّد جهان آرا ملحق قافله باز نایستاده
باژگونه مقرّی تداعی منتهی
عشّاق معارج سلاله رابعه عدویّه
تذکره الاولیا عطّار نیشابوری عیال دلتنگ
سیّده امّت قحطی متفرّق
خواجه مشقّت دست شکسته الّا رضای تو
مقرّبان صومعه طرّار
اطلب العلم من المهد الی اللّحد علیه الصّلاه و السّلام

فصل پنجم (اسلام و انقلاب اسلامی)
ابوذر حدیقه سنایی عقل و حسّ انسان علم دین
انسانیّت دلنشین بزرگوار پیامبر
ناگوار دل ها ظاهر متعال
خطبه ها وصایا آسان گیر پیامد
توبره ی کاه حقیر رعایا سیرت
عهده ی حفظ دفع تکبّر لشگر گاه
غریبان مجد خوافی روضه ی خلد رعیت
خرقه قیصر امین پور طراوت رخصت
فروغ سلطان عیش گلزار
شدّت ضمن نبوّت مفضّل
عبرت اندوهناک لذا متانت
شعور و اراده قائل تأمل هدف و حاجت
جراحت صادر معلوم علم و اراده
مصیبت نفع و ضرر قوّه ها تلف
مصلحتی ضد حسود غافل
صله ی رحم وعده حیا وصف
طاقت شأن منع معاصی
خضوع تضرّع تواضع بقا
تصرّف خوشحال بدینجا عافیت
قصابم وصل و هجران محنت قامت
بابا طاهر همدانی مطیع نفس و شیطان دولتمند  گذر  قهر

فصل ششم (ادبیات جهان)
عشق علّامه محمّد اقبال لاهوری عجم چراغ لاله سوز
خدمتگزار مرغ سحر غرّه دوست دار
بلعیدن مار بوآ یک دل همواره
حساب جغرافیا نصیحت هضم
وقار حیرت و شگفتی کمابیش فنّ ظریف
عزیمت آذرخش سیّاره وحشت زده
یکنواخت محتاج تأمّل تعجّب آور
حیف مسئول وداع نغمة موسیقی
خوشحال فراغت مفتون سعادت
مطمئنّاً مشتاق قضاوت تعمیر
ذلّت یقین عقبی مسلّط
- عزّت بیهودگی توفیق

0

حکایت اندرز پدر از گلستان سعدی است. این حکایت، زشتی عیب جویی از دیگران و غیبت کردن را بیان می کند.

معنی حکایت اندرز پدر

به یادم می‌آید که در زمان کودکی بسیار عبادت می‌کردم و شب‌ها برای عبادت و نماز بیدار می‌ماندم. شبی پیش پدرم (رحمت خدا بر او باد) نشسته بودم در حالی که تمام شب بیدار بودم و قرآن می‌خواندم و گروهی هم در اطراف ما خواب بودند.

به پدرم گفتم: یکی از این‌ها بیدار نمی‌شود که نماز صبح بخواند، آنچنان در خواب غفلت فرو رفته‌اند که انگار مرده‌اند! پدرم گفت: عزیز پدر! تو هم اگر بخوابی، بهتر از این است که غیبت دیگران را بکنی. 

نتیجه

خوابیدن و عبادت نکردن بهتر از بیدار ماندن و بدگویی از مردم است. زیرا بدگویی گناه بزرگی است اما در شب عبادت نکردن گناه محسوب نمی شود.

 

معنی کلمات 

  • ایام: روزها
  • طفولیت: خردسالی
  • متعب‍د: عبادت کننده
  • دیده: چشم
  • گویی: انگار
  • مصحف: کتاب آسمانی؛ قران
  • طایفه: گروه
  • رحمه الله علیه: خداوند او را رحمت کند
  • دو گانه: نماز صبح
  • بگزارد: به جای آورد. بخواند.
  • بِه: بهتر

آرایه های ادبی

  • در پوستین خلق افتادن: کنایه از غیبت کردن است
  • سر بر نمی‌دارد: کنایه از بیدار نمی شود.
  • گویی نخفته اند که مرده اند: تشبیه خوابیدن به مردن

نکات دستوری

  • جان پدر: منادا (بدون حرف ندا)

تعداد مفعول های حکایت: 3 مفعول

  • دیده (را) بر هم نبسته
  • مصحف عزیز (را) بر کنار گرفته
  • دوگانه ای (را) بگزارد. 

نکته: «را» در جمله «پدر را گفتم» به معنای حرف اضافه «به» آمده است = به پدر گفتم...

 

حکایت دعای مادر 

حکایت دعای مادر، منبع اصلی آن کتاب بستان العارفین و تحفه المریدین است.

معنی حکایت دعای مادر فارسی هفتم

از بایزید بسطامی -که رحمت خدا بر او باد- پرسیدند که تو قبل از این که به این مقام و مرتبه برسی چگونه فردی بودی وچگونه به این راه هدایت شدی؟

گفت: من ده سال داشتم و شب ها مشغول عبادت بودم.

یک شب مادرم از من درخواست کرد که چون امشب سرد است نزد من بخواب.

سرپیچی از درخواست مادرم برایم سخت بود.بنابراین قبول کردم.

آن شب اصلا خوابم نبرد و نتوانستم نماز شب به جا آورم.

یک دستم در دست مادر بود و دست دیگرم در زیر سرش بود تا راحت بخوابد.

آن شب هزار بار سوره توحید را خوانده بودم.

آن دستی که زیر سر مادرم بود بی حرکت مانده بود و خون در آن جریان نداشت.

گفتم ای بدن به خاطر خداوند و خشنودی او رنج و سختی امشب را تحمل کن.

وقتی مادرم از خواب برخاست و مرا در آن وضع دید برایم دعا کرد وگفت:خدایا تو هم از فرزندم راضی باش و مقام و مرتبه اش را در ردیف مرتبه بزرگان و عارفان قرار بده.

دعای مادرم درباره من پذیرفته شد و مرا به این درجه و جایگاه رساند.

معنی لغات

  • بخسب: بخواب
  • باز ماندن: محروم شدن
  • درجت: درجه /رتبه
  • اولیا: جمع ولی /دوستان خدا
  • مستجاب: پذیرفته شده /اجابت شده
    رحمه اللّه علیه: رحمت خدا بر او باد.   

منبع این حکایت یعنی کتاب بستان العارفین و تحفه المریدین رساله دوم از مجموعه دو رساله منتخب رونق المجالس و بستان العارفین است و رساله ای است بی آغاز و انجام و حاوی حکایت های مربوط به افرادی مانند بایزید بسطامی و.... است.

آرایه های ادبی:

  • کار: کنایه از راه و طریقت عرفانی
  • از عبادت خوابم نمی‌برد:‌ از (شدت شوق و انجام) عبادت، در این جمله محذوف است و باعث اغراق بیشتر در جمله شده است. 
  • بازماندن: کنایه از «ازکار ماندن، متوقف شدن»
  • «دست» در سطر سوم: آرایه تکرار
  • دست و سر: تناسب
  • ای تن...: شخصیت بخشی
  • جای: کنایه از جایگاه و مقام
0

تاریخ ادبیات این درس:

تاریخ ادبیات

این درس چهاردهمین قصه از کتاب«قصه های مجید»نوشته«هوشنگ مرادی کرمانی»است.وی متولد1323کرمان است.در رشته زبان انگلیسی تحصیل کرده است و هم اکنون یکی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی می باشد.

او برای گروه سِنّی کودک و نوجوان آثار زیادی را منتشر کرده و برخی از آنها به صورت فیلم و سریال درآمده است.چند نمونه از آثار ایشان عبارتند از:

  • چکمه
  • داستان آن خُمره
  • قصه های مجید   ​​​​​​​​​

        **معنی واژه ها و اصطلاحات**

دل شوره:اضطراب/هِی:دایم/از بر کردن:حفظ کردن/یک هو:ناگهان،یک دفعه/از کوره دررفت:عصبانی شد/دادش بلند شد:فریاد زد/عین خیالم نبود:نگران نبودم/تو حال و هوای چیزی بودن:به فکر چیزی بودن/عمارت:ساختمان،بَنا(اِمارت:فرمانروایی)/هفت پادشاه را خواب دیدن:خواب عمیق داشتن/نرم نرمک:آهسته آهسته/بار و بندیل:وسیله سفر/ناشتایی:صبحانه/قوم و خویش:فامیل/عازم:راهی شدن،روانه شدن/هم خانواده عازم:عزم،اِعزام/یک دَم:یک لحظه/تک و دو:جنب و جوش/شوفر:راننده/قامت:قد/رعنا:زیبا/قامت رعنا:در این جا زیبایی

معنی شعر:

به دریا و صحرا که نگاه می کنم،همه جا،تو را می بینم.

نه فقط دریا و صحرا بلکه به هرجای دنیا که می نگرم،زیبایی تو را می بینم.

بوی اصفهان را می شنوم:آرایه حسامیزی/کلّه می کشید:دزدکی نگاه می کرد/پوزخند:خنده تمسخرآمیز/بیتوته کردن:شب را تا صبح در جایی اقامت کردن/دلم بنا کرد به پرپر زدن:بسیار خوشحال شدن/پشت بندش:به دنبال آن/تو نخ کاری رفتن:به کاری مشغول شدن/خدا عالمه:خدا آگاهه،خدا می دونه/دیزی:آبگوشت/کار دست کسی دادن:دردسر درست کردن/علّاف:بیکار و سرگردان/گوشزد کردن:تذکر دادن/جماعتی:گروهی،عده ای/کلّی کیف کرد:خیلی لذت برد/تصدیق کردن:تأیید کردن.

0

بیت 1:

کودکی از جمله آزادگان         رفت برون با دو سه همزادگان

معنی: کودکی از خانواده ی انسان های نجیب و اصیل با دو سه نفر از هم سن و سالهای خودش، برای بازی کردن، بیرون رفت.

لغت: از جمله ی: از گروه، از مجموعه ی / آزدادگان: ج آزاده، اصیل و نجیب، جوانمرد / همزادگان: ج همزاد، هم سن و سال

نکته ی دستوری: کودکی: ساده («ی» در کودکی نکره است.)/ آزادگان و همزادگان: جمع

بیت 2:

پای چون در راه نهاد آن پسر    پویه همی کرد و درآمد به سر

معنی: وقتی که آن پسر بچّه شروع به حرکت و دویدن کرد، با سر به زمین خورد.

لغت: پویه کردن: دویدن، پوییدن

آرایه: پا و سر مراعات نظیر / پسر و سر: جناس / پای در راه نهادن و به سر در آمدن: کنایه

نکته ی دستوری: پویه: مشتق (پوی + ه)

بیت 3:

پایش ازآن پویه درآمد زدست  مهردل ومهره پشتش شکست

معنی: به هنگام دویدن، کنترل خود را از دست داد و مهره ی کمرش شکست و علاقه اش به بازی از بین رفت.

لغت: مهر: عشق و علاقه / مهره ی پشتش: ستون فقرات

آرایه: پا زدست درآمدن، کنایه از بی اختیار شدن، کنترل از دست رفت / پا، دست و دل: مراعات نظیر / مهر دل شکست: کنایه

بیت 4:

 شد نفس آن دو سه هم سال او   تنگ تر از حادثه ی حال او

معنی: به خاطر این حادثه (زمین خوردن آن کودک) آن دوستان هم سن و سالش، احساس ناراحتی و اندوه می کردند.

آرایه: تنگ شدن نفس: کنایه از احساس ناراحتی و اندوه کردن / حال و سال: جناس

نکته ی دستوری: دو سه هم سال: ترکیب وصفی (دو و سه، صفت پیشین شمارشی هستند.)

تنگ تر: صفت تفضیلی

بیت 5:

آن که ورا دوست ترین بود گفت    در بن چاهیش بباید نهفت

معنی: نزدیک ترین دوستش گفت: باید او را در داخل چاهی عمیق، بیندازیم.

لغت: بن: عمق، ته / نهفت: پنهان کرد

نکته دستوری: دوست ترین: صفت عالی / «َ ش» در چاهیش: مفعول / و را: مخفف او را

بیت 6:

تا نشود راز چچو روز آشکار       تا نشویم از پدرش شرمسار

معنی: تا این حادثه برای کسی آشکار نشود و ما پیش پدرش شرمنده نشویم.

آرایه: راز و روز: جناس / تکرار «ر»: واج آرایی / راز مانند روز: تشبیه

نکته دستوری: چو: حرف اضافه و روز: متمم / آشکار: دو تلفّظی (آشکار – آشِکار) / «َ ش»

در پدرش: مضاف الیه

بیت 7:

عاقبت اندیش ترین کودکی        دشمن او بود از ایشان یکی

معنی: یکی از بچّه هایی که دشمن او بود، کودکی آینده نگر و زیرک بود.

لغت: عاقبت اندیش: آینده نگر

نکته دستوری: عاقبت اندیش ترین: صفت عالی و از نظر ساخت، مرکّب است. (پسوند «ترین»، در ساخت کلمه تأثیری ندارد.)

بیت 8:

گفت:«همانا که درین همرهان   صورت این حال نماندنهان»

معنی: آن کودک آینده نگر گفت قطعا این موضوع در میان این دوستان همراه، پنهان نمی ماند.

توجه: همرهان: مخفّف همراهان و درین: مخفّف در این، است.

بیت 9:

چون که مرازین همه دشمن نهند   تهمت این واقعه برمن نهند

معنی: چون که از میان همه ی بچّه ها، مرا دشمن او می دانند، پس به من بد گمان می شوند.

لغت: تهمت: گمان بد، افترا / واقعه: حادثه، اتّفاق

بیت 10:

زی پدرش رفت و خبردار کرد     تا پدرش چاره ی آن کار کرد

معنی: به سوی پدرش رفت و او را از ماجرا آگاه کرد تا این که پدرش برای آن کار، چاره ای بیندیشد.

لغت: زی: به سوی

نکته دستوری: زی (به سوی): حرف اضافه / «َ ش» در پدرش: مضاف الیه / خبردار: مرکّب

بیت 11:

هر که در اوجوهر دانایی است   بر همه چیزش توانایی است

معنی: هرکسی که در او گوهر دانایی وجود دارد، توانایی انجام هر کاری را دارد.

لغت: جوهر: گوهر

نکته دستوری: زی (به سوی): حرف اضافه / «َ ش» در پدرش: مضاف الیه / خبردار: مرکّب

معنی: هر کسی که در او گوهر دانایی وجود دارد، توانایی انجام هر کاری را دارد.

لغت: جوهر: گوهر

نکته دستوری: «است» در مصراع اول به معنی وجود دارد، فعل غیر اسنادی است.

بیت 12:

دشمن دانا که غم جان بود     بهتر از آن دوست که نادان بود

معنی: دشمن دانایی که سبب غم و اندوه انسان باشد، از دوست نادان بهتر است.

آرایه: دشمن و دوست: تضاد / بیت ضرب المثل است. / تکرار «ن»: واج آرایی

نکته دستوری: بیت از سه جمله تشکیل شده است. / در بهتر از آن دوست، فعل «است» حذف شده / بهتر: صفت تفضیلی است که نقش مسندی دارد.

تاریخ ادبیات

مخزن الاسرار: مثنوی مخزن  الاسرار، سروده ی نظامی گنجوی و در حدود 2260 بیت در اخلاق و مواعظ و حکم است که در حدود سال 570 ه. ق به اتمام رسید