امروز جمعه 09 آذر 1403 http://aghaghia.cloob24.com
0

بسیاری از دانش آموزان در فهم مساحت مکعب مستطیل در مسئله ی استخر مشکل دارند، امیدوارم این تصویر به درک و فهم بهتر مطلب کمک کند.

نکته در استخر، سقف نداریم پس در وجهی که به سمت بالا (سقف) و پایین(کف) قرار دارند.

عددها (طول و عرض) در 2 ضرب نمی شوند.

0

مربع و مستطیل

شباهت ها:
1- در هر دو ضلع های متوالی بر هم عمودند.
2- هر دو چهار زاویه ی راست دارند.
3- در هر د وقطر ها با هم برابرند.
4- در هر دو ضلع های روبرو با هم موازیند
5- در هر دو ضلع های روبرو با هم مساویند.
6- در هر دو قطرها یکدیگر را نصف می کنند.

تفاوت ها:

1- در مربع چهار ضلع با هم برابرند ولی در مستطیل ضلع های روبرو با هم برابرند.
2- در مربع قطر ها بر عم عمود هستند ولی در مستطیل عمود نیستند.
3- مربع چهار خط تقارن دارد ولی مستطیل د و خط تقارن دارد.

شباهت متوازی الاضلاع ولوزی:

این دوشکل علاوه بر شباهت های عمومی شباهت های ویژ ه ای هم دارند.

شباهت های ویژه
1-هردوشکل زاویه های تند وباز دارتد.
2-قطر های هر دوشکل کوچک وبزرگ است.

تفاوت این دوشکل:
1- اضلاع متوازی الاضلاع دوبه دومتساوی وموازی است ولی تمام اضلاع در لوزی برابر است.
2- قطر های متوازی الاضلع بر هم عمود نمی باشند.ولی در لوزی قطر ها عمد هستند.(چون اضلاع لوزی برابر است.
3- متوازی الاضلع خطّ تقارن نداردولی در لوزی قطرها خطّ تقارن می باشندوقطرها عمودومنصف هستند.

0

اغلب جانداران را به ان جمع مى‌بندند. مثال:

صورت مفرد
شیر
صورت جمع مورد قبول
شیران
مرد مردان
زن زنان

اغلب اشیاء بى‌جان را با ها جمع مى‌بندند. مثال:

صورت مفرد
شیر
صورت جمع مورد قبول
شیرها (مقصود شیر آب است)
شیر شیرها (مقصود شیر خوراکى است)
شیر کتاب‌ها
قلم قلم‌ها
نامه نامه‌ها
سنگ سنگ‌ها

ما در اینجا به جمع مکسر عربى کارى نداریم. بنابراین جمع کتاب، کتاب‌ها است و نه کتب.

کلمه‌هاى فارسى و یا معمول در فارسى را نباید با نشانه‌هاى جمع عربى جمع بست. مثال:

مفرد
معلم
جمع
معلمان
استاد استادان
دانشجو دانشجویان
فرمان فرمان‌ها
حواله حواله‌ها

همچنین است در مورد واژه‌هاى زیر:

روزنامه روزنامه‌ها
مجله مجله‌ها
تلگرام تلگرام‌ها
کوهستان کوهستان‌ها

کلمه‌هاى عربى با نشانه‌هاى جمع فارسى در زبان فارسى درست‌تر است. مثال:

صورت مفرد
روحانى
در فارسى درست‌تر
روحانیان
در عربى درست
روحانیون
سفیر سفیران سفرا
مقدار مقدارها مقادیر
فقیر فقیران فقرا
کتاب کتاب‌ها کتب
مأمور مأموران مأمورین
مستضعف مستضعفان مستضعفین
مستکبر مستکبران مستکبرین

در صورت جمع بستن نادرست واژه‌هاى فارسى ممکن است صورت به‌دست آمده با صورت‌هاى مفرد دیگر اشتباه شود. مثال:

نادرست
دستان (جمع دست)
درست
دستان (حیله و مکر)
پهلوان (جمع پهلو) پهلوان (زورمند)
سروان (جمع سرو) سروان (درجه‌اى در ارتش)

- کلمه‌هائى که در ظاهر مفرد، اما در معنى جمع است، اسم جع نامیده مى‌شود.

مانند: لشکر، سپاه، کاروان، گله، رمه، این کلمه‌ها را با ها جمع مى‌بندند:

لشکرها، سپاه‌ها، کاروان‌ها، گله‌ها و رمه‌ها

اما وقتى یأء نسبت دارد و دلالت بر افراد انسان یا جاندار دیگرى مى‌کند به ان جمع مى‌‌بندند. مثال:

لشکرى ---> لشکریان، کاروانى -> کاروانیان، سپاهى -> سپاهیان

سر وقتى منظور سر انسان یا حیوان باشد به ها جمع بسته مى‌‌شود: سرها

سر وقتى منظور سر جمع و رئیس باشد به ان جمع بسته مى‌شود: سران قبیله‌ها.

1

شاید به جرأت بتوان ادّعا نمود که در بین تمدّن های پیش از اسلام مانند: فرهنگ یونان باستان؛ تمدن بین النّهرین؛آشوری‌ها؛ ایلامی‌هاو... حتّی مصر و هند باستان،فرهنگی پویاتر و بالنده تر از فرهنگ و تمدن ایرانی نتوان یافت.

این ادّعا زمانی قوت می‌گیرد که در شبه جزیره عربستان،دین مبین اسلام ظهور می کند و اعراب جاهلی را از حضیض ذلّت به اوج عزّت و اقتدار میرساند،ایرانیان تشنه حقیقت آغوش به روی این دین توحیدی میگشایند و از آن پس تقریباً شبیه دو همزاد برای رشد و اعتدال یک دیگر می کوشند.نقطه ی عطف این رویداد بزرگ را باید از نیمه ی دوم قرن سوّم هجری و در زمان خلافت ((مأمون))خلیفه ی عبّاسی دانست.زمانی که دولت عبّاسی روی کار آمد،از آنجا که این دولت روی به پارسیان داشت،عربان و پارسیان در پایتخت ایشان با هم به اختلاط و آمیزش یافتند و خلفا به دانستن علوم یونان و ایران رغبت نشان دادند.((منصور)) فرمان داده بود تا چیزی از کتاب های بیگانه را ترجمه کنند.((حسن ابن اسحاق)) بعضی از کتاب های ((سقراط)) و ((جالینوس)) را برای وی به عربی برگرداند.((ابن مقّنع)) کلیِّه کتاب ها را از جمله ((کلیله و دمنه)) را به عربی آورد و نیز کتاب ((اُقلیدس)) را ترجمه کرد و جز ((ابن مقنّع)) بسیاری دیگر از دانشمندان در زمینه ترجمه متون به زبان فارسی شهرت یافتند،مانند: ((خاندان نوبختیان)) و ((حسن ابن سهل)) وزیر مأمون و ((احمد ابن یحیی بلاذری))مؤلّف البلدان و عمر بن فرخان.در دوران هارون ترجمه رواجی دیگر یافت.از بعضی از شهرهای بزرگ روم کتابهایی به تصرف وی افتاد و او گفت:از کتابهای یونان هرچه به دست آوردند ترجمه کنند.

تشویقی که برمکیان از مترجمان می کردند و ایشان را عطاهای خوب می دادند،در رواج ترجمه مؤثّر بود.خود مأمون هم ترجمه می کرد. او مخصوصاً به ترجمه ی کتاب های یونانی و ایرانی علا قه داشت و کسانی را به ((قسطنطنیه)) فرستاد تا کتاب های کمیاب فلسفه و هندسه و موسیقی و طب را بیاورند.با این مقدمه میخواهم چنین نتیجه گیری کنم که اگر دو عامل را در پیدایش یک رنسانس در اسلا و تجدید حیات علمی،فرهنگی،فلسفی و اقتصادی و حتی هنری مؤثر بدانیم یکی به طور مستقیم و دیگری به طور غیر مستقیم به فرهنگ ایران و ایرانی ونقش آن در ((توسعه ی فرهنگ اسلامی)) باز می گردد.این دو عامل مهم یکی راهیابی ایرانیان به دستگاه خلافت اسلامی و دیگری انتقال مرکز خلافت از شام به بغداد بود.لازم به توضیح است که شهر بغداد که روزی((امّ القری)) جهان اسلام نامیده می شد.در سال 145 هجری به تشویق ((یحیی برمکی)) و به دستور((منصور دوانیقی)) ایجاد گردید و به این ترتیب پایگاهی برای نشر و اشاعه ی فرهنگ اصیل ایرانی به سایر نقاط جهان گشت.

امّا تأثیر مستقیم ایرانیان به این نحو بود که بیت الحکمه و خزانه الحکمه که می توان آن را در ردیف نخستین ((دانشگاه های اسلامی)) دانست باز به توصیه وتشویق برمکیان که خاندان ایران الاصل بودند صورت گرفت.

دیری نپایید که یکی از بزرگترین پیشگامان فرهنگ اسلامی در سال 260 هجری پا به عرصه وجود می گذارد و به بزرگترین پرچمدار جهان بینی اسلام مبدّل می گردد و او کسی نیست جز((حکیم ابو نصر فارابی))که به حق او را بعد از ارسطو معلم ثانی نامیده اند.او که به عنوان مؤسس فلسفه نبوی شهرت دارد در تمامی علوم عقلی و نقلی زمان خویش تبحّر داشت.

کتاب های: خصوص الحکم و اغراض ما بعد الطبیعه که از مهمترین رساله های فلسفی جهان به شمار میرود به همراه کتاب: (الموسیقی الکبیر)) و آراء اهل مدینه فاضله مؤید این مطلب است.پس از آن در سال370 هجری نوبت به نادره ی روزگار یعنی: ((حسین ابن عبدالله سینا)) معروف به ابن سینا یا به قول اروپاییان:شاهزاده اطبّاء میرسد که بین متجاوز از بین 200 اثر ممتاز و برجسته در زمینه های مختلف علمی کافی است به دو اثر مهم او یعنی: ((شفاء)) و ((قانون)) که به عنوان یکی از بزرگترین دائره المعارف های بشری است و امروزه با ترجمه ی آن به اکثر زبانهای زنده ی دنیا بنیانگذار یک مکتب: ((لاتینی _ ابن سینایی)) است اشاره نمود.

در اینجا بر خود فرض میدانم که موضوعی با این گستردگی که از یک سو مجال اندک و از سوی دیگر تنها به نام چهره های گزیده و شاخص که شهرت جهانی دارند اشاره نمایم:

در زمینه ریاضیّات و به خصوص علم جبر و مقابله، حکمایی چون:

حکیم عمر خیّام نیشابوری و ابو موسی خوارزمی که جالب است بدانیم واژه ی ((لو گاریتم))مأخذ از نام این اندیشمند بزرگ ایرانی است.

در علوم عقلی به خصوص فلسفه و حکمت گذشته از نام فارابی و ابن سینا باید به بزرگانی چون:خواجه نصیر الدین توسی،شیخ شهاب الدین سهره وردی،میر فندرسکی،میرداماد،ملّا صدرا،حاج ملّا هادی سبزه واری و به خصوص در سالهای اخیر به مرحوم علّامه بزرگوار و صاحب تفسیر گرانقدر المیزان: ((محمد حسین طباطبایی)) اشاره نمود.

در سایر زمینه ها همچون فقه و اصول و کلام. حدیث و تفسیر بزرگانی چون:شیخ مفید،سیّد رضی،شیخ طبرسی و شیخ بهایی که اگر چه نسبش از جبل عامل یونان است امبا تربیت یافته حوزه های علمیّه قزوین و اصفهان است.

در عرفان اسلامی نام:جلال الدین محمد بلخی،عطار نیشابوری،بایزید بسطامی،منصور حلّاج،ابوالقاسم قشیری و خواجه عبدالله انصاری همچون ستاره ای در تارک آسمان جهان اسلام می درخشد.

و بالاخره در عرصه شعر و ادب پارسی با مضامین اسلامی از نخستین سرایندگان یعنی:حنظله باد غیثی،کسایی مروزی،ابو شکور بلخی،تا رودکی و حکیم ابوالقاسم فردوسی و به خصوص سعدی و حافظ هر کدام خود به تنهایی گواهی بر این مدعاست.

0

اعداد حسابی

همان اعداد طبیعی هستند که صفر هم به آنها اضافه شده است.

مجموعه اعداد طبیعی {... ,3 ,2 ,1} است. در این مجموعه عدد صفر وجود ندارد.

و با اضافه کردن آن، مجموعه اعداد حسابی {... ,3 ,2 ,1 ,0} به وجود میآید.

و با حرف W نشان داده می شود.

W ابتدای کلمه انگلیسی whole به معنای کامل می باشد.

اعداد صحیح

به مجموعه اعداد طبیعی مثبت، اعداد طبیعی منفی و عدد صفر گفته می شود.

در ریاضیات، معمولاً این مجموعه را با Z یا (ابتدای کلمه آلمانی Zahlen به معنی اعداد) نشان می دهند. همانند مجموعه اعداد طبیعی، مجموعه اعداد صحیح نیز یک مجموعه شمارای نامتناهیست.

شاخه ای از ریاضیات که به مطالعه اعداد صحیح می پردازد نظریه اعداد نام دارد.

1

سوال علوم فصل 1 و 2

1-چهار روش ثبت و نگهداری اطلاعات توسط گذشتگان و نیاکانمان را بنویسید

روی دیوار غار-روی چوب – روی چرم-روی سنگ

2-مزایای ثبت و ذخیره ی اطلاعات روی سنگ و چوب و دیوار غارها را بنویسید

این اطلاعات برای مدت زیادی باقی می مانند وبر اثر عوامل طبیعی دیر تر از بین می روند

3-ثبت و ذخیره ی اطلاعات بر روی سنگ و چوب و دیوارغارهاچه معایبی دارد؟

نوشتن بر روی این مواد کار دشواری است.حمل و نقل این مواد سخت است.برای همه ی افراد قابل دسترس نیست.با توجه به افزایش جمعیت ثبت همه ی اطلاعات مقدور نیست

4-چرا انسان به فکر روش های جدید برای ثبت و ذخیره ی اطلاعات افتاد؟

چون جمعیت کره ی زمین افزایش یافت و اطلاعات علمی و آثارفرهنگی و اجتماعی زیاد شد و روش های قدیمی برای ثبت و ذخیره ی اطلاعات کافی نبود

5-مواد طبیعی را تعریف کنید.موادی مانند سنگ و چوب و چرم که در طبیعت یافت شوند و انسان ها بدون اینکه تغییر زیادی در آنها ایجاد کنند قابل استفاده باشندمواد طبیعی نامیده می شوند.

6-بیشتر مواد و وسایلی که امروزه از آنها استفاده می کنیم طبیعی اند یا مصنوعی؟ مصنوعی

7- به چه موادی مواد مصنوعی می گویند؟

0

مطالعات اجتماعی پایه ششم درس اول دوستی

1- کدام مورد را خداوند در سرشت انسان ها قرار داده است؟

الف- محبت کردن ب- محبت دیدن ج- برقراری ارتباط د- هر سه مورد

2- کدام یک از فواید داشتن دوستان خوب نیست؟

الف- مشورت و حل مشکلات ب- صحبت و هم فکری ج- یادگیری و افزایش آگاهی د- سرشکستگی

3-پیشوایان دینی توصیه می کنند با افراد عاقل،............. و.............. دوستی نکنیم.

4- یکی از موضوعات مهم در روابط دوستی،................... است.

5- انتخاب دوست، مهم است، چون.............و................دوستان در ما اثر می گذارد.

6- فواید و مزایای داشتن دوستان خوب کدامند؟

7- چرا انتخاب دوست یک موضوع مهم است؟

8- چرا دوستی یک نیاز است؟

9- به نظر شما دوستان ما چه تاثیراتی بر اخلاق و رفتار ما دارند؟

10- هم صحبتی با چه دوستانی باعث احساس سبکی و آرامش در انسان می گردد؟

11- خداوند در سرشت انسان ها نسبت به دیگران چه حسی قرار داده است؟

12- چرا با هر کسی نمی توان دوستی کرد؟

13- ویژگی های دوست خوب کدامند؟

14- به فرموده ی امام علی (ع) چه دوستانی سبب پیشرفت ما می شوند؟

15- سخن امام علی(ع) درباره ی دوست خوب و صادق چیست؟

16- حضرت علی (ع) در نامه ی خود به امام حسن (ع)، ملاک دوست خوب را چه می داند؟

17- چرا دوست خوب باید خوش اخلاق و با ادب باشد؟

18- طبق توصیه ی پیشوایان بزرگ دینی، با چه کسانی باید دوستی کنیم؟

19- طبق توصیه ی پیشوایان دینی، از دوستی با چه کسانی باید خود داری کنیم؟

20- از نظر حضرت محمد (ص) ببدترین افراد چه کسانی هستند؟چرا؟

درس دوم آداب دوستی پایه ی ششم

1- پیدا کردن دوست............ است، اما نگه داری آن........... است.

2- وابستگی زیاد از حد به دوست،................. افراد را به هم می ریزد.

3- باید از دوستی های................. پرهیز کرد.

4- در برابر خواسته های نا به جای دوستان و بزرگ ترها، باید توان............... را داشته باشیم.

5- حفظ دوستی یعنی چه؟

6- با دوستان خود چگونه رفتار کنیم که دوستی ما، ادامه داشته باشد؟

7- برای حفظش دوستی و محکم تر شدن آن،چه توصیه هایی دارید؟

8- حد و مرز دوستی باید چگونه باشد؟

9- چه موقع و چگونه می توان به دوستان خود "نه" بگوییم؟

10- اگر انسانی بر خلاف عقیده اش همه ی خواسته های دیگران را قبول کند، چه مشکلاتی برایش پیش می آِد؟

11- دو مورد از کارهایی را که باعث خوش حالی دوستتان در زمان احتیاج است، توضیح دهید؟

12- چرابعضی از انسان ها، توان "نه" گفتن را ندارند؟

فصل دوم تصمیم گیری درس سوم پایه ششم

1- تصمیم گیری چیست؟

2- چرا گاهی اوقات، تصمیم گیری ساده نیست؟

3- تصمیمات مهم، چه تاثیری بر زندگی ما دارند؟

4- تصمیمات چه آثاری دارند؟

5- سه تصمیم خوب را که هفته ی گذشته گرفته اید، بنویسید، اثرات مثبت آن تصمیم ها، چه تاثیری بر شما داشت؟

پایه ششم درس چهارم تصمیم گیری چیست؟ پایه ششم

1- برای تصمیم گیری خوب، باید نتایج هر انتخاب را........................ کنیم؟

2- بعد از تصمیم گیری...................... اتفاق می افتد.

3- از روی یک تصمیم............. می توان فهمید تصمیم خوب است یا بد.

4- اولین کار برای یک تصمیم گیری درباره ی موضوعی.............و............... است.

5- در مسائل مهمخ زندگی و تصمیم گیری های مهم،باید با بزرگ تر مانند پدر و مادر............و........ مشورت کنیم.

6- تصمیم گیری چه مراحلی دارد؟

7- چرا باید درباره ی هر تصمیمی،خوب فکر کرد؟

8- چگونه بهترین راه حل را برای تصمیم خود انتخاب می کنید؟

9- در برابر چه سوال هایی راه حل انتخابی خود را کنار می گذارید و به راه حل دیگری فکر می کنید؟

10- در موقع تصمیم گیری به چه نکاتی توجه می کنید؟

11- خداوند در قرآن کریم درباره ی مشورت چه فرموده است؟

12- در مسائل زندگی و تصمیم گیری های مهم با چه کسانی مشورت می کنید؟چرا؟

13- چرا در تصمیم گیری باید تحت تاثیر فشارهای روانی دوستان خود قرار نگیرید؟

14- چرا باید به موقع تصمیم گرفت؟

15- برای تصمیم گیری خوب باید چه کاری انجام داد؟

مطالعات اجتماعی ششم دبستان فصل 3 کشاورزی در ایران

پاسخ پرسش های زیر را با علامت با علامت * مشخص کنید.

ا- کدام یک از مراحل کشاورزی نیست؟

الف-کاشت ب- داشت ج- وجین کردن د-برداشت

2-کدام یک، از عوامل انسانی در کشاورزی است؟

الف- آب ب- خاک ج- آّ ب و هوا د- بذر

3- درخت خرما در چه آب و هوایی رشد می کند؟

الف- گرمسیری ب- سردسیری ج- معتدل و مرطوب د- هر سه مورد

4- سیب زمینی در چه آب و هوایی رشد می کند؟

الف-گرمسیری ب- سردسیری ج- معتدل و مرطوب د- هیچ کدام

5- کدام یک جزء نهاده ها در کشاورزی نیست؟

الف- بذر ب- در جاهای کود ج- خاک د- سم

در جای خالی، کلمات مناسب بنویسید.

1- کشاورزی سه مرحله ی عمده ی کاشت،.....................و.................... دارد.

2- عوامل طبیعی در کشاورزی شامل آّ و هوا،...............و....................هستند.

3- ظزمین های................ و................. برای کشاورزی مناسب نیستند.

4- دشت های...............یا.................... که خاک آبرفتی و حاصل خیز دارند، برای کشاورزی مناسب هستند.

5- آب های زیر زمینی را از راه کندن............و.......................به مزرعه ها هدایت می کنند.

6- بخش وسیعی از کشور ما، در منطقه ی..................و...................... قرار دارد.

7- متوسط بارندگی سالیانه ی ایران.............. میلی متر و میانگین بارندگی در جهان............. میلی متر است.

به سوالات زیر کامل پاسخ دهید:

1- کشاورزی چند مرحله دارد؟

2- منظور از سه مرحله عمده ی کشاورزی چیست؟

3- چه عو.املی در کشاورزی موثرند؟

4- عوامل طبیعی موثر در کشاورزی را نام ببرید؟

5- چه زمین هایی برای کشاورزی مناسب هستند؟ چرا؟

6- چرا در کشور ما، محصولات گو.ناگونی به دست می آید؟

8- چرا کشور ما جزء کشورهای کم باران جهان است؟

9- در کشور ما آب مورد نیاز کشاورزی از چه راه هایی تامین می شود؟

10- عوامل انسانی موثر در کشاورزی کدام اند؟

11- درباره ی نیروی کار در کشاورزی چه می دانید؟

12- چرا در کار کشاورزی سرمایه نیاز داریم؟

13- چرا میوه ها و سبزیجات کشورمان، خوش طعم و خوشمزه هستند؟

0

سوالات درس 1 تا 4 مطالعات

سوالات درس 5 مطالعات

سوالات درس 6 مطالعات

سوالات درس 7 مطالعات

سوالات درس 8 مطالعات

سوالات درس 9 مطالعات

سوالات درس 10 مطالعات

سوالات درس 11 مطالعات

سوالات درس 12 مطالعات

سوالات درس 13 مطالعات

سوالات درس 14 مطالعات

سوالات درس 15 مطالعات

سوالات درس 16 مطالعات

سوالات درس 17 مطالعات

سوالات درس 18 مطالعات

سوالات درس 19 مطالعات

سوالات درس 20 مطالعات

سوالات درس 21 مطالعات

سوالات درس 22 مطالعات

سوالات درس 23 مطالعات

سوالات درس 24 مطالعات

0

قالب شعر: غزل

«غزل در ادب فارسی به قالبی از شعر سنتی فارسی می‌گویند. در قالب غزل که معمولاً بین 5 تا 14 بیت دارد، مصراع بیت نخست با مصراع‌های زوج هم قافیه است.

موضوع اصلی غزل بیان عواطف و احساسات، ذکر زیبایی و کمال معشوق و شکوه از روزگار است.»

شعر ای مادر عزیز شاعر: ابوالقاسم حالت

بیت اول

ای مادر عزیز که جانم فدای تو (باشد) قربان مهربانی و لطف و صفای تو (باشد) (3 سه جمله)

معنی: (خطاب به تو هستم) ای مادر عزیزم که جانم را فدایت می کنم، جانم را فدای مهربانی و محبت و صفای تو می کنم.

تحلیل بیت اول

حرف ندا: ای منادا: مادر

ردیف: تو/ تو قافیه: فدای/ صفای

آرایه: تناسب (مهربانی، لطف، صفا)

ترکیب وصفی: مادر عزیز ترکیب اضافی: جانم / فدای تو / قربان مهربانی / صفای تو

بیت دوم

هرگز نشد محبت یاران و دوستان هم پایه ی محبت و مهر و وفای تو (1 جمله)

معنی: هرگز محبت و صفای دوستان به پای محبت و مهر و وفای تو نمی رسد.

تحلیل بیت دوم

نهاد: محبت یاران و دوستان

آرایه: مراعات نظیر (مهر، محبت، وفا) هم پایه: برابر، مساوی

مهرت برون نمی رود از سینه ام که هست این خانه، خانه ی تو و این دل، سرای تو (است) (3 جمله)

معنی: مهربانی تو از سینه ام بیرون نمی رود، زیرا خانه و سرای دل من همیشه جایگاه تو است.

تحلیل بیت سوم

برون: مخفف بیرون، قید سرا: خانه مهر: دوستی، مهربانی

ترکیب اضافی: مهرت / سینه ام / خانه ی تو / سرای تو ترکیب وصفی: این خانه / این دل

نهاد: مهر / این خانه / این دل

ای مادر عزیز که جان داده ای مرا سهل است اگر که جان دهم اکنون برای تو (4 جمله)

معنی: ای مادر عزیزم که به من جان بخشیده ای، حالا اگر جانم را فدای تو کنم آسان است و ارزشی ندارد.

تحلیل بیت

سهل: آسان، راحت. منادا:مادر

ترکیب وصفی: مادر عزیز مفعول: جان قید: اکنون نهاد: تو (برای فعل داده ای)

آرایه: جان دهم کنایه از فدا شوم

خشنودی تو مایه ی خشنودی من است زیرا بود رضای خدا در رضای تو (2 جمله)

معنی: اگر تو راضی و خشنود باشی من هم راضی و خشنودم، زیرا رضایت تو باعث خشنودی خداوند می شود.

تحلیل بیت پنجم

مایه: سبب، باعث

نهاد: خشنودی تو / رضای خدا

ترکیب اضافی: خشنودی تو / مایه ی خشنودی / خشنودی من / رضای خدا / رضای تو

گر بود اختیار جهانی به دست من می ریختم تمام جهان را به پای تو (2 جمله)

معنی: (مادرم) اگر اختیار جهان در دستانم بود، تمام دنیا را برای قدرشناسی به پای تو می ریختم.

تحلیل بیت شش

نهاد: اختیار جهانی / من

ترکیب اضافی: اختیار جهانی / دست من / پای تو ترکیب وصفی: تمام جهان

مفعول: تمام جهان

آرایه: می ریختم تمام جهان را به پای تو کنایه از هدیه کردن و بخشیدن تمام جهان

0

اگر عدد های شما بدون اعشار بودند با اضافه کردن دهم.

مثال: بین (2 و 3) 3 عدد بنویسید.2/1...2/2...2/3

اگر عدد دهم داشت می توانیم صدم و هزارم و ده هزارم..... اضافه کنیم.

مثال: بین (6/1 و 6/2)3 عدد بنویسید.6/13...6/14...6/16

اگر عدد هزارم هم داشت ده هزارم و صدهزارم.... اضافه می کنیم.

مثال: بین دو عدد(6/23 و 6/24)3 عدد بنویسید. 6/234999...6/2359...6/2378

و تا آخر با این صورت می توانیم ادامه بدهیم.

تدوین: خانم بابایی