امروز سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 http://aghaghia.cloob24.com
0

شرمنده نباش دختر جدیدترین اثر ریچل هالیس است که با خرید حق انتشار در ایران از سوی انتشارات کتاب کوله پشتی منتشر شده است. این کتاب یک برنامه بدون شرمساری برای رسیدن به اهداف است که ایده اصلی نوشتن آن به گفته نویسنده با گوش دادن به یک آهنگ شروع شد.

در همه‌حال به این آهنگ گوش می‌کردم تا اینکه درنهایت سوالی به ذهنم رسید: من از چه چیزی متاسف و شرمنده نیستم؟

در قسمتی از متن پشت جلد کتاب آمده است:

من آدم‌های مبارزی را که هیاهو به پا می‌کنند دوست دارم. من عاشق کسی هستم که به خاطر خواسته‌هایش شرمنده نیست و اجازه نمی‌دهد دیگران نااُمید و منصرفش کنند. منظورم این نیست که این افراد هرگز نترسیده‌اند، منظورم این نیست که هرگز در دام نظرات دیگران گرفتار نشده‌اند، نه، آنها هم انسان هستند و مثل همه ما گاه دچار نبودِ اعتماد به نفس شده‌اند، اما وقتی نوبت عمل فرا رسیده است، شک به دلشان راه نداده و دو دِل نشده‌اند، فقط سرشان را پایین انداخته و بدون توجه به دیگران به کارشان ادامه داده‌اند. مبارز بی‌پروا از نظر من یعنی این؛ یعنی حاضرید برای رسیدن به خواسته‌تان – هر چیزی که هست – تلاش کنید و منتظر نمانده‌اید تا کسی آن را دو دستی تقدیمتان کند و می‌دانید که این خواسته متعلق به شماست و به آن دست خواهید یافت.

این کتاب هم مانند اثر قبلی نویسنده کتابِ خودت باش دختر رتبه یک پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز را کسب کرده است. از کتاب خودت باش دختر بیشتر از هفتصد و پنجاه هزار نسخه به فروش رفته است.

خلاصه کتاب شرمنده نباش دختر

ریچل هالیس در کتاب شرمنده نباش دختر که یک کتاب در زمینه خودسازی زنان، موفقیت، خوشبختی و عزت‌نفس محسوب می‌شود درباره یک ایده ی کلّی صحبت می‌کند. اینکه اگر کاری را به خاطر خودت انجام دادی و هیچ‌کس آن را درک نکرد، شرمنده نباشی. هالیس اعتقاد دارد اگر شما بتوانید کاری بکنید که باعث احساس خوب در درونتان شود این کار ارزشمند است و «قدرتمندترین و دلنشین‌ترین احساس دنیاست.» و به هیچ وجه نباید شرمنده باشید.

رویایتان هرچه هست متعلق به شماست، نه من. مجبور نیستید چیزی را توجیه کنید، چون تا زمانی که به دنبال تأیید و تصدیق دیگران نباشید نیازی به اجازه آنها ندارید. در واقع، وقتی این نکته را درک کنید و به این باور برسید که نیازی نیست رویایتان را برای بقیه توجیه کنید و برایش دلیل بیاورید، آن‌وقت است که به طور واقعی وارد مسیری شده‌اید که به آن کس که مقدّر شده باشید ختم می‌شود. (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه 10)

کتاب در سه بخش اصلی نوشته شده است. در بخش اوّل که عنوان آن «بهانه‌هایی که باید کنار بگذارید» است، هالیس درباره بهانه‌هایی صحبت می‌کند که بیشتر مردم آن‌ها را باور کرده‌اند. در حدّی که دیگر شاید به چشم یک بهانه به آن نگاه نمی‌کنند. اشکال مختلف این بهانه‌ها بررسی می‌شود و در نهایت با دیدی جدید تلاش می‌کند شما را از شر آن‌ها خلاص کند.

سرفصل‌های این بخش عبارت است از: زنانِ دیگر این کار را نمی‌کنند / من آدمی نیستم که خیلی به‌ دنبال اهدافش باشد / زمان کافی ندارم / من برای موفق شدن کافی نیستم / نمی‌توانم رویایم را دنبال کنم و هم‌زمان مادر – دختر – کارمند خوبی هم باشم / از شکست خوردن می‌ترسم / این کار قبلا انجام شده است / دیگران چه فکری خواهند کرد؟ / دختران خوب هیاهو به پا نمی‌کنند.

بخش دوم کتاب که «رفتارهایی که باید یاد بگیرید» نام دارد و تکمیل‌کننده مباحث بخش اوّل است. پس از اینکه بهانه‌ها را کنار گذاشتیم باید سراغ رفتارهای جدید رفت تا بتوانیم به اهداف دست پیدا کنیم. تمرکز این بخش روی رفتارهایی است که خواسته یا ناخواسته شیوه‌ای از زندگی ما شده‌اند و یا به عبارت دیگر تبدیل به عادت شده‌اند. حال باید عادت‌های بد را شناسایی کنیم و با شیوه‌های مفید جدید جایگزین کنیم.

رفتارهایتان شیوه‌ای است که هر روز و به طور مداوم از خودتان بروز می‌دهید. رفتارهایتان عادت‌های شما هستند؛ کارهایی که می‌کنید، حرف‌هایی که می‌زنید و طوری که زندگی‌تان را می‌گذرانید. آنچه باید در مورد رفتارهایتان بدانید این است که همه یک نوع انتخاب هستند. (کتاب شرمنده نباش دختر – صفحه 109)

سرفصل‌های بخش دوم عبارت است از: اجازه گرفتن را کنار بگذارید / یک رویا انتخاب کنید و با تمام وجود دنبالش بروید / جاه‌طلب باشید / درخواست کمک کنید / برای موفقیت برنامه‌ریزی کنید / به دیگران اجازه ندهید منصرفتان کنند / نه گفتن را یاد بگیرید.

بخش سوم و آخر کتاب «مهارت‌هایی که باید کسب کنید» است. صحبت این بخش درباره مهارت است که طبیعتا هر فردی می‌تواند با تمرین آن‌ها را کسب کند. این بخش درباره استعداد صحبت نمی‌کند. هالیس در این مورد می‌گوید: «مهارت‌ها توانایی‌هایی نیستند که با آنها به دنیا آمده باشید، آنها توانایی‌هایی هستند که یاد می‌گیرید.»

سرفصل‌های بخش سوم عبارت است از: برنامه‌ریزی / اعتماد به نفس / استقامت / اثربخشی / مثبت‌اندیشی / مدیریت.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه