امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://aghaghia.cloob24.com
0

نقطه ی S کانون سهمی ، l خط هادی و خط m از راس سهمی می گذرد و از S و l به یک فاصله است.
کار را برای رسم یک مقطع مخروطی دیگر آغاز می‌کنیم. این بار دایره ی c (به مرکز O)را در نظر گرفته و نقطه ی S (نقطه ای غیر از O)را درون آن در نظر بگیرید.سپس کاغذ را طوری تا کنید که نقطه‌ی P از دایره ی c بر S منطبق شود. برای چندین نقطه ی متمایز روی دایره این کار را تکرار کنید. خواهید دید که تاهای کاغذ،مماس هایی بر یک بیضی به وجود می‌آورند که نقطه ی S یکی از دو کانون آن است.(کانون دیگر کجاست؟)حال با استفاده از این مماس ها با دقت خوبی می‌توانید بیضی را رسم کنید.

بالاخره می‌‌خواهیم شیوه ی رسم یکی دیگر از مقاطع مخروطی را به وسیله ی تا زدن کاغذ برای شما توضیح دهیم. این بار یک دایره(به مرکز C) و نقطه ی F را بیرون آن در نظر بگیرید.سپس کاغذ را طوری تا کنید که نقطه ا‌ی از دایره بر F منطبق شود. برای چندین نقطه ی متمایز روی دایره این کار را تکرار کنید. خواهید دید که تاهای کاغذ،مماس هایی بر یک هذلولی به وجود می‌آورند که نقطه ی F یکی از دو کانون آن است.(کانون دیگر کجاست؟).برای تعیین مجانب های هذلولی،کافی است دو مماسی که از F بر دایره رسم می شوند را در نظر گرفته،اگر M,N نقاط تماس باشند،عمود منصف های MF,NF(با قرار دادن نقاط M,N بر F و تا کردن کاغذ به دست می آیند.)،مجانب های هذلولی هستند.  

مشاهده می‌کنید که با چندین بار تا کردن کاغذ توانستیم مماس های بر مقاطع مخروطی را یافته و با داشتن این مماس ها،مقاطع را با دقت خوبی رسم کنیم.

 منابع:1) کتاب دایره‌ها،تالیف: دن پدو

2)مجله ی گنجینه،شماره ی 37 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه