امروز شنبه 01 اردیبهشت 1403 http://aghaghia.cloob24.com
0
Image result for ‫تصویر سازی کتاب‬‎

چگونه دهها و صدها کلمه را حفظ کنیم؟

یکی از تمرینات مهم تقویت حافظه از طریق تصویرسازی و تجسم و تداعی و پیوند بین کلمات و عبارات هست. پس از تسلط روی این تمرین می توانید کلمات کلیدی مطالب درسی را هم به ابن طریق یاد بگیرید.

برای حفظ کلمات باید بین هر کلمه با کلمه بعدی یک تداعی و ارتباط خوب ایجاد کرد.

بعنوان مثال فرض کنید قصد داریم بین کلمات ماشین – درخت – گنجشک – پاکت نامه تداعی ایجاد کنیم. میشه اینجوری تداعی ایجاد کرد.

مثلاً تصور کنیم که کنار خیابون منتظر ماشین هستم یه دفعه یک از درخت های وسط بلوار از جا کنده میشه میاد جلوی پای من ترمز می کنه بعد سوار میشم با سرعت حرکت می کنه (چقدر سخته آدم وقتی سوار درخته تعادلش را حفظ کنه) بالاخره به مقصد می رسم که می بینم یه گنجشک لباس پلیس پوشیده و اتفاقا این همون درختیه که لانه این گنجشک روی اون بوده (گنجشک را باید خیلی بزرگ ببنیم) بعد خیلی عصبانی میشه و یه قبض جریمه می نویسه اما چون خیلی با کلاسه قبض را می زاره تو پاکت نامه و دو دستی تقدیم می کنه

همه این چیزی را که نوشتم باید تو ذهن برای یه لحظه ببنیم و حتی احساسش کنیم مثلا ترس ناشی ار سوار درخت شدن و.

حالا این یه مثال بود شاید بگید چه کار سختی اما یه کم ذهن عادت کنه اتفاقاً خیلی راحته و همه این تداعی در کمتر از 30 ثانیه تو ذهن تداعی میشه باید تمرین کنید. اما برای اینکه تو ذهن بهتر باقی بمونه یه سری نکات را باید رعایت کرد که بهش اشاره می کنم:

اولاً ارتباط ها باید مضحک، غیر منطقی و مسخره باشه

ثانیاً باید از سیستم های متحرک در این روابط استفاده کرد مثل تبلیغات تلویزیون

ثالثاً ارتباطات باید رنگی باشد یعنی از رنگها استفاده کنیم مثلا گنجشک را به رنگ زرد قناری ببنیم

رابعاً تداعی ها باید اغراق آمیز باشد (گنجشک را خیلی بزرگ در ذهن ببینید)

خامساً نا حد ممکن سعی کنید خودتان در این ارتباطات باشید

سعی کنید ارتباطات پیوسته باشد

ارتباطی که بین کلمات ایجاد می کنید را باید کاملا تجسم کنید و با چشم ذهن ببینید و در حافظه ثبت کنید. ساخت جمله بدون تجسم اثری ندارد و سریع فراموش می شود

هر کلمه را فقط به کلمات قبل و بعد از خودش باید ارتباط دهید نه به کلمات دیگر.

سعی نکنید چند نوع تداعی بین کلمات ایجاد کنید فقط یکی کافی است مهم تجسم کردن آن است و اولین تجسم جالب و مضحک را که به ذهنتان رسید ادامه بدید.

بهترین تداعی آن است که خود شما بسازید نه اینکه دیگران بگویند! (یعنی شما کارگردان و هنرپیشه نقش اول یک فیلم چند ثانیه ای هستید)

ابتدا ممکن است این کار وقت گیر بنظر بیاید اما با تمرین می توانید در کمتر از یک ثانیه این تداعی ها را ببن دو کلمه ایجاد کنید و ادامه دهید و صدها کلمه ی تصادفی بدون ربط را به خاطر بسپارید. هدف حفط کلمات نیست بلکه یکی از مهمترین تمرینات فعال سازی نیمکره راست مغز هست.

ابتدا 10 کلمه و سپس 20 کلمه تصادفی بنویسید و با این روش حفظ کنید.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه