امروز دوشنبه 18 تیر 1403 http://aghaghia.cloob24.com
0
نویسنده: آرتورو سانگالی (استاد ریاضیات دانشگاه پرینستون)
انتشارات معین
«سانگالی» در پیشگفتار کتاب، فیثاغورث را نخستین فردی معرفی می‌کند که در تاریخ علم به «پیرو عقلانیت» مشهور شده است؛ عنوانی که فیثاغورت به خود داده است. اندیشمند صوفی، آموزگاری روحانی و نظریه‌پرداز سیاسی‌ از دیگر ویژگی‌های این دانشمند است. به گفته دانشمندان از ارسطو تا پروکلوس،‌ فیثاغورث کسی بود که ارزش و مقام ریاضیات را در بین علوم بالا برد.
نویسنده «انتقام فیثاغورت» معتقد است که جنبه‌های تاریک‌تر زندگی فیثاغورت،‌ شک و شبهاتی را در مورد شخصیت برجسته وی ایجاد کرده است. باور وی درباره حلول روح انسان‌ها به حیوانات، ادعای وی درباره مجسمه‌ الهی،‌ تجدید خاطره مدلل او از حلول ارواح در جسم‌های جدید، نقاط کوری از این قبیل هستند.
در این اثر آمده که فیثاغورث در جزیره ساموس، واقع در دریای اژه، نزدیک 570 سال پیش از میلاد مسیح چشم‌ به جهان گشود. در جوانی به مصر سفر کرد و در آنجا نزد کشیش‌های آمون‌ آموزش دید. بعد از مدتی به بابل رفت تا ستاره‌شناسی بیاموزد.
«سانگالی» ادامه می‌دهد که فیثاغورث در چهل سالگی برای فرار از حاکمیت ستمگرانه پولوکراتس،‌ راهی یونان شد. در شهر کروتون ماندگار شد و با فرقه‌ای سری و ریاضتکش آشنا شد. این انجمن، مطابق آنچه هوادارانش آن‌را می‌خوانند، هم یک انجمن مذهبی بود و هم یک مدرسه علمی که به منظور کندوکاو اسرار اعداد (ریشه و اصل همه چیز) اختصاص یافته بود.
وی درباره دیدگاه‌ فیثاغورتی در حوزه ریاضیات نوشته است: «از منظر فیثاغورثی «عدد» واقعیت زنده‌ای بود که ماهیتش باید شناخته می‌شد. مطالعه آن‌ها درباره عدد به چهار بخش تقسیم می‌شد: علم حساب و عدد؛ هندسه و عدد فضا و زمان؛ موسیقی با هارمونیک و عدد در زمان؛ و ستاره‌‌شناسی و عدد در فضا و زمان.»
موسیقی در نظریه فیثاغورث
نویسنده در تشریح دیدگاه فیثاغورث درباره موسیقی نیز اشاره کرده که موسیقی در نظریه فیثاغورث از نقش بسزایی برخوردار بود. کشف فیثاغورث درباره ارتباط آوا‌های موزون با نسبت‌های عددی ساده، نهایتا او را قانع کرد که کل آسمان با جهان پیرامون یک عدد با یک قیاس موسیقیایی است. او امیال جسمی و روحی انسان را با نواختن آوا‌ها و خواندن آواز‌هایی که خود سازنده‌اش بود، آرام کرد.
روایت «انتقام فیثاغورث»
«آرتورو سانگالی» در چهار بخش با روایتی داستان‌وار به یک مشغله ذهنی درباره زندگی علمی فیثاغورث می‌پردازد؛ مشغله‌ای درباره نبود هیچ دست‌نوشته‌ای از این دانشمند.
در نخستین بخش کتاب با عنوان «محفظه زمان؟» مباحثی مانند «جورچین پانزده‌‌گانه»، «وقت بازی تمام شد»،‌ «نامه‌ای از گذشته» و «دست‌نوشته‌ای وجود ندارد» مطرح شده است.
«انسانی با استعداد شگرف» عنوان دومین بخش کتاب است. «مأموریت»،‌ «نورتن تورپ»، «اعداد تصادفی»، «تصادفی بودن در همه جا هست» و«ناپدید شده» چهار موضوع این بخش از کتاب را شامل می‌شود.
در سومین بخش کتاب با عنوان «فرقه‌ نوفیثاغورثیان» نویسنده مباحث را در قالب «دست نوشته»،‌ «فانوس دریایی»، «شکار» و «نماد مار»تشریح کرده است.
«سانگالی» بخش چهارم کتاب با عنوان «رسالت فیثاغورث» را با طرح سه موضوع «همه راه‌ها به رم ختم می‌شود»،‌ «آدم‌ربایی» و «بخش آخر معما»به پایان می‌برد.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه