امروز پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 http://aghaghia.cloob24.com
0
با توجه به دغدغه تعدادی از دانش آموزان و معلمان پایه ششم نسبت به آزمون ورودی تیزهوشان، لازم می بینم چند نکته ای راعرض کنم.
سوالات هوش به طورکلی به دو دسته کلامی و غیرکلامی، تقسیم می شوند:
هوش غیر کلامی را اغلب شما درکتب و نمونه سوالات آزمون های سالهای قبل، بصورت استعداد تحلیلی دیده اید
اما باید دید که هوش کلامی چیست؟ هوش کلامی درتعریف، به معنای استفاده ازکلمات و زبان درحالتهای مختلف است.
سوالات هوش کلامی را می شود از نظر انواع، به شش گروه تقسیم کرد:
تضاد
ترادف
تناسب
طبقه بندی
معنای کلمات
روابط عددی

سؤالاتی از سنخ، تضاد و ترادف به دانش ادبیات فارسی، نیاز دارند. شما عملا متضاد یا مترادف چیزی یا کلمه ای رو باید پیدا کنید. اما گزینه ها بسیار هوشمندانه و نزدیک بهم و حتی گمراه کننده ارائه می شوند.

سؤالات تناسب هم در نگاه اوّل، ادبیاتی به نظر می رسد اما به دانستنی های علمی شما مربوط می شود، ابتدا دو کلمه یا حتی عبارت و جمله داده می شود که با هم یه تناسبی و ارتباطی دارند، مثلا ممکن است معکوس هم باشند یا هر ارتباط دیگری، سپس کلمه یا عبارت دیگری هم داده می شود و می گوید همان تناسب و ارتباط رابا کدام گزینه دارد.

در سؤالات طبقه بندی هم که تعدادی کلمه یا عبارت یا گزینه به شما داده می شود که همه ی آنها به جز یک موردشان، باهم می توانند در یک گروه قرار بگیرند و شما باید همان گزینه ی متفاوت را پیدا کنید.

سؤالات معنی لغت هم که از نامش پیداست. البته لزوما، همیشه یک کلمه فارسی از واژه نامه کتاب درسی نیست. ممکن است یک مفهوم علمی باشد که حتی شما در مطالعات یا تفکر و یا ریاضی، با آن مواجه بوده اید.

سؤالات روابط عددی هم که باز شناخته شده هستند. بیشتر آنها را بصورت الگوی عددی دیدیم.

با توجه به توضیحات فوق می توان این طور استنباط کرد که نمی توانیم فقط به هوش و استعداد تحلیلی اکتفا کنیم و چون آزمون دانسته های علمی یا همان استعداد تحصیلی حذف شده، ممکن است طراحان سؤالات از سبک سؤالات هوش کلامی هم در آزمون بهره ببرند.

و امّا قابل توجه والدینی که فرزندشان دچار لکنت است.
در برخی موارد لکنت، ریشه در مسائل ژنتیکی دارد. در موارد نادری نیز در بزرگ‌سالی سراغ افراد می‌آید که اغلب سکته و آسیب‌های مغزی موجب بروز این اختلال است. از دلایل دیگر لکنت می‌توان به ضربات واردشده به سر و فشارهای احساسی و عصبی اشاره‌ کرد. افراد دارای لکنت به هیچ‌وجه از نظر هوش و استعداد با سایرین تفاوت ندارند. باورهای کلیشه‌ای و مرسوم معمولا آنها را خجالتی، عصبی، حساس، عجول، درون‌گرا و … می‌پندارد که البته هیچ شاهد علمی برای این ادعا وجود ندارد.
شاید وقوع لکنت ریشه در اضطراب یا موارد عنوان‌شده داشته‌ باشد، ولی حکمی کلی برای تعمیم آن به تمام افراد دارای لکنت نیست.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه