امروز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 http://aghaghia.cloob24.com
0

قالب شعر: غزل

«غزل در ادب فارسی به قالبی از شعر سنتی فارسی می‌گویند. در قالب غزل که معمولاً بین 5 تا 14 بیت دارد، مصراع بیت نخست با مصراع‌های زوج هم قافیه است.

موضوع اصلی غزل بیان عواطف و احساسات، ذکر زیبایی و کمال معشوق و شکوه از روزگار است.»

شعر ای مادر عزیز شاعر: ابوالقاسم حالت

بیت اول

ای مادر عزیز که جانم فدای تو (باشد) قربان مهربانی و لطف و صفای تو (باشد) (3 سه جمله)

معنی: (خطاب به تو هستم) ای مادر عزیزم که جانم را فدایت می کنم، جانم را فدای مهربانی و محبت و صفای تو می کنم.

تحلیل بیت اول

حرف ندا: ای منادا: مادر

ردیف: تو/ تو قافیه: فدای/ صفای

آرایه: تناسب (مهربانی، لطف، صفا)

ترکیب وصفی: مادر عزیز ترکیب اضافی: جانم / فدای تو / قربان مهربانی / صفای تو

بیت دوم

هرگز نشد محبت یاران و دوستان هم پایه ی محبت و مهر و وفای تو (1 جمله)

معنی: هرگز محبت و صفای دوستان به پای محبت و مهر و وفای تو نمی رسد.

تحلیل بیت دوم

نهاد: محبت یاران و دوستان

آرایه: مراعات نظیر (مهر، محبت، وفا) هم پایه: برابر، مساوی

مهرت برون نمی رود از سینه ام که هست این خانه، خانه ی تو و این دل، سرای تو (است) (3 جمله)

معنی: مهربانی تو از سینه ام بیرون نمی رود، زیرا خانه و سرای دل من همیشه جایگاه تو است.

تحلیل بیت سوم

برون: مخفف بیرون، قید سرا: خانه مهر: دوستی، مهربانی

ترکیب اضافی: مهرت / سینه ام / خانه ی تو / سرای تو ترکیب وصفی: این خانه / این دل

نهاد: مهر / این خانه / این دل

ای مادر عزیز که جان داده ای مرا سهل است اگر که جان دهم اکنون برای تو (4 جمله)

معنی: ای مادر عزیزم که به من جان بخشیده ای، حالا اگر جانم را فدای تو کنم آسان است و ارزشی ندارد.

تحلیل بیت

سهل: آسان، راحت. منادا:مادر

ترکیب وصفی: مادر عزیز مفعول: جان قید: اکنون نهاد: تو (برای فعل داده ای)

آرایه: جان دهم کنایه از فدا شوم

خشنودی تو مایه ی خشنودی من است زیرا بود رضای خدا در رضای تو (2 جمله)

معنی: اگر تو راضی و خشنود باشی من هم راضی و خشنودم، زیرا رضایت تو باعث خشنودی خداوند می شود.

تحلیل بیت پنجم

مایه: سبب، باعث

نهاد: خشنودی تو / رضای خدا

ترکیب اضافی: خشنودی تو / مایه ی خشنودی / خشنودی من / رضای خدا / رضای تو

گر بود اختیار جهانی به دست من می ریختم تمام جهان را به پای تو (2 جمله)

معنی: (مادرم) اگر اختیار جهان در دستانم بود، تمام دنیا را برای قدرشناسی به پای تو می ریختم.

تحلیل بیت شش

نهاد: اختیار جهانی / من

ترکیب اضافی: اختیار جهانی / دست من / پای تو ترکیب وصفی: تمام جهان

مفعول: تمام جهان

آرایه: می ریختم تمام جهان را به پای تو کنایه از هدیه کردن و بخشیدن تمام جهان

0

اگر عدد های شما بدون اعشار بودند با اضافه کردن دهم.

مثال: بین (2 و 3) 3 عدد بنویسید.2/1...2/2...2/3

اگر عدد دهم داشت می توانیم صدم و هزارم و ده هزارم..... اضافه کنیم.

مثال: بین (6/1 و 6/2)3 عدد بنویسید.6/13...6/14...6/16

اگر عدد هزارم هم داشت ده هزارم و صدهزارم.... اضافه می کنیم.

مثال: بین دو عدد(6/23 و 6/24)3 عدد بنویسید. 6/234999...6/2359...6/2378

و تا آخر با این صورت می توانیم ادامه بدهیم.

تدوین: خانم بابایی

0

«خوشا آنان که الله یارشان بی به حمد و قل هو الله کارشان بی»

معنی: خوش به حال کسانی که خداوند یارشان بود و کار آن ها ذکر خداوند و مناجات با او بود.

واژه: خوشا: خوش به حالشان باشد. بی: باشد

تعداد جمله: 3 جمله (2 فعل مخفف شده و 1 صوت) خوشا (خوش به حال آنها باشد) آنان که الله یارشان بود،به حمد و قل هو الله کارشان بود.

آرایه: تلمیح به سوره ی حمد و قل هو الله...

ترکیب اضافی: کارشان

نهاد: الله، کارشان

«خوشا آنان که دایم در نمازند بهشت جاودان بازارشان بی»

معنی: خوش به حال کسانی که همیشه در حال نماز هستند، کسانی که بهشت جاودان بازار آنهاست.

تعداد جمله: 3 جمله (2 فعل مخفف شده و یک صوت) خوشا (خوش به حال آنها باشد) آنان که دائم در نماز هستند و بهشت جاودان بازارشان بود.

نهاد: آنان، بهشت

ترکیب وصفی: بهشت جاودان ترکیب اضافی: بازارشان

شاعر: بابا طاهر قالب: دوبیتی

«خداوندا به فریاد دلم رس کس بی کس تویی من مانده بی کس»

معنی: پروردگارا به فریاد دل من برس، زیرا تو یار کسانی هستی که یاوری ندارند و من تنها مانده ام.

تعداد جمله: 4 جمله (1 منادا، 2 فعل و 1 فعل مخفف شده) خداوندا (منادا) به فریاد دلم برس. کس بی کس تو هستی، من بی کس مانده ام.

ترکیب وصفی: کس بی کس

نهاد: تو (مصراع اول). تو/ من (مصراع دوم)

«همه گویند طاهر کس نداره خدا یار منه چه حاجت کس»

معنی: همه می گویند: طاهر(شاعر) تنهاست و یاری ندارد و من هم می گویم: خدا یار من است و من به کسی نیاز ندارم.

تعداد جمله: 4 جمله (2 فعل، 1 فعل مخفف و 1 فعل حذف شده) همه گویند طاهر کس نداره، خدا یار من (است) چه حاجت کس (است)

نهاد: همه/ طاهر (مصراع اول). خدا (مصراع دوم)

مفعول: کس/ چه حاجت

شاعر: بابا طاهر قالب: دوبیتی

«ای نام تو روییده به گلدان لبم در مرحمت تو غوطه ور روز و شبم»

معنی: ای خدایی که نام تو همیشه بر لبان من است و من در دریای لطف و مهربانی تو همیشه شناور هستم.

واژه: مرحمت: لطف و مهربانی غوطه ور: شناور

تعداد جمله: 3 جمله (1 منادای محذوف، 1 فعل و 1 فعل مخفف) ای (خدایی که) نام تو به گلدان لبم روییده است، در مرحمت تو روز و ب غوطه ور هستم.

آرایه: 2 تشبیه 1. تشبیه لب به گلدان 2. تشبیه لطف و مهربانی خداوند به دریا تضاد: روز و شب

ترکیب اضافی: گلدان لب/ لبم/ شبم

فعل ماضی: روییده (روییده است) نهاد: نام تو

«در خاک طلب، بذر دعا کاشته ام باران اجابت تو را می طلبم»

معنی: دعا را مانند دانه ای در خاک طلب تو کاشته ام و به امید بارش باران اجابت تو هستم.

واژه: طلب: خواستن، خواهش اجابت: جواب دادن، پاسخ دادن

تعداد جمله: 2 جمله (2 فعل) در خاک طلب بذر دعا کاشته ام و باران اجابت تو را می طلبم.

آرایه: 3 تشبیه: تشبیه طلب به خاک، دعا به بذر و اجابت به باران تناسب: بین کلمه های خاک، بذر و باران

مفعول: بذر دعا، باران اجابت تو

نهاد: در هر دو مصراع “من ” محذوف است.

ترکیب اضافی: خاک طلب/ بذر دعا/ باران اجابت/ اجابت تو/ نام تو

شاعر: سید حسن حسینی قالب شعر: رباعی

«اگر آن سبز قامت رو نماید در باغ خدا را می گشاید»

معنی: اگر آن کسی که قامت سبزی دارد (امام زمان عج...) به سوی ما بیاید، در باغ خداوند (بهشت) را به روی ما باز می کند.

واژه: قامت: قد و بالا رو نماید: چهره نشان دهد.

فعل ها: نماید (مضارع). می گشاید (مضارع)

نهاد: سبز قامت

مفعول: رو (مصراع اول) در (مصراع دوم)

تعداد جمله: 2 جمله (2 فعل) اگر آن سبز قامت رو نماید، در باغ خدا را می گشاید.

آرایه: تلمیح به ظهور امام زمان (عج الله)

ترکیب اضافی: در باغ/ باغ خدا

«تنم را فرش کردم تا بتازد دلم را نذر کردم تا بیاید»

معنی: تن خودم را مانند فرشی پهن کردم تا تاخت و تاز کند و حتی دلم را نذرش کردم تا بیاید.

واژه: نذر: شرط و پیمان، آنچه شخص بر خود واجب گرداند که در راه خدا بدهد یا به جا بیاورد.

تعداد جمله: 4 جمله (4 فعل) تنم را فرش کردم تا بتازد، دلم را نذر کردم تا بیاید.

آرایه: فرش کردن تن و نذر کردن دل کنایه از آماده و مهیا شدن است. تشبیه: تن به فرش

ترکیب اضافی: تنم/ دلم

فعل: کردم (ماضی). بتازد (مضارع). کردم (ماضی). بیاید (مضارع)

مفعول: تنم (مصراع اول) دلم (مصراع دوم)

شاعر: مصطفی علی پور قالب شعر: دو بیتی

تدوین: خانم بابایی

0

چکیده:

دنیای اشباع امروز با انواع فناوری ها و بخصوص فضای مجازی از عمده ابزارها و مهم ترین وسایل ارتباطی محسوب شده که جوامع مختلف در فعالیت های اجتماعی خود، هر کدام به نوعی با این نوع فناوری ها سرو کار دارند که به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارها به حساب می آید و نقش مهم و جدایی ناپذیری در زندگی و تعاملات اجتماعی دارد که البته نوجوانان و جوانان بیشترین کاربران این فناوری هستند، در آموزش و پرورش و خصوصا یادگیری برای متعلمین که سرمایه های مهم هر کشوری هستند اثربخشی کثیری دارد و تلاش بر این است که در نظام تعلیم و تربیت، بویژه از سوی مدیران و مسئولین بیش از پیش مورد توجه و اهمیت قرار گیرد و ضرورت ایجاد بستری مناسب جهت استفاده صحیح و غنی سازی عوامل یاددهی- یادگیری در اختیار یاددهنده و یادگیرنده قرار گیرد و مطمئنا نیاز به تحقیق، پژوهش کارشناسانه دارد، این همایش به نوبه خود یکی از گام های موثر در ارائه این فناوری در راستای تکنولوژی آموزشی و پژوهشی می باشد و در نهایت نتیجه می گیریم، استفاده از این فناوری ها می تواند فواید و گاهی مضراتی داشته باشد که با برنامه ریزی، توجه مسئولین و آگاه نمودن کاربران به نقش و اهمیت این ابزار می توان اثرات مثبتش را افزایش و نقاط سوء را کاهش داد و برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش بر اساس سند تحول استفاده کرد بنا به اهمیتش، کارشناسی ویژه و آگاهانه را می طلبد و جنبه های مثبت رسانه های سایبری در ارتقای آموزش کاربران و بکارگیری آن بسیار موثر می باشد.

لینک دانلود

نویسنده: بابایی، معلم آموزش و پرورش

0

نیایش

خدایا، جهان پادشاهی توراست

ز ما خدمت آید، خدایی توراست

خداوندا پادشاهیِ جهان از آن توست، ما باید بندگی و خدمت تو را به جا آوریم و خداوندی برای توست.

تعداد جملات این بیت: 4 جمله

نهاد: پادشاهی جهان، خدمت، خدایی

متمم: تو، ما

حرف اضافه: را، از

آرایه های ادبی:

آرایه‌ی تلمیح (تلمیح به آیه‌ی 189 سوره آل عمران – و لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْاَرْض: حکومت آسمان‌ها و زمین از آنِ خداوند است)

آرایه‌ی تضاد (خدمت و خدایی)

---

پناه بلندی و پستی تویی

همه نیستند، آنچه هستی تویی

نگهبانِ آسمانِ بلند و زمینِ پَست تو هستی، همه‌ی موجودات فانی و زوال‌پذیر هستند و آنچه می‌ماند فقط تو هستی.

تعداد جملات این بیت: 4 جمله

نهاد: تو (در مصراع اول)، همه (در مصراع دوم)، تو (در مصراع دوم)

ترکیب اضافی: پناه بلندی، پناه پستی

آرایه های ادبی: آرایه‌ی تلمیح (تلمیح به آیه‌ی 96 سوره نحل) - آرایه‌ی تضاد (بلندی و پستی)

---

همه آفریدست بالا و پست

تویی آفریننده‌ی هرچه هست

(خداوند) خالقِ آسمانِ بلند و زمینِ پَست است، (خداوندا) تو خالقِ هرچه وجود دارد هستی.

تعداد جملات این بیت: 3 جمله

نهاد: بالا و پست، تو

آرایه های ادبی: آرایه‌ی تلمیح (تلمیح به آیه‌ی 62 سوره زمر) - آرایه‌ی تضاد (بالا و پست)

---

خرد را تو روشن بصر کرده‌ای

چراغ هدایت تو بر کرده‌ای

تو عقل و خرد را مانند چشمی بینا کرده‌ای و هدایت را مانند چراغ روشنی به پا کرده‌ای.

تعداد جملات این بیت: 2 جمله

نهاد: تو (در مصراع اول)، تو (در مصراع دوم)

مفعول: خرد، چراغ هدایت

آرایه های ادبی: آرایه‌ی تشبیه (هدایت به چراغ تشبیه شده است) - آرایه‌ی تناسب (روشن، بصر، چراغ)- آرایه‌ی تشخیص (چشم داشتنِ خرد)

---

جهانی بدین خوبی آراستی

بُرون ز آنکه یاریگری خواستی

دنیا را به این زیبایی تزئین کردی بدون آنکه از کسی کمک بگیری.

تعداد جملات این بیت: 2 جمله

نهاد: تو (در مصراع اول)، تو (در مصراع دوم)

مفعول: جهانی، یاریگری

قید: بدین، خوبی

آرایه های ادبی: آرایه‌ی تلمیح (تلمیح به آیه‌ی 6 سوره صافات)

---

خداوندِ مایی و ما بنده‌ایم

به نیروی تو یک به یک زنده‌ایم

تو خدای ما هستی و ما بنده‌ی تو هستیم و یکایک ما به قدرت تو زنده هستیم.

تعداد جملات این بیت: 3 جمله

نهاد: تو، ما، یک به یک

آرایه های ادبی: آرایه‌ی تضاد (خدواند، بنده)

---

رهی پیشم آور که فرجام کار

تو خشنود باشی و من رستگار

(خدایا) راهی مقابل ما قرار بده که در پایان کار، تو از ما راضی باشی و من نجات یابم و به رستگاری برسم.

تعداد جملات این بیت: 3 جمله

نهاد: تو (در مصراع اول)، تو (در مصراع دوم)، من

مفعول: رهی

قید: فرجام کار

آرایه های ادبی: آرایه‌ی تلمیح (تلمیح به حدیث امام حسین: لا اَفْلَحَ قَوْمِ اشْتَرَوْا مَرْضاهَ الْمَخْلُوقِ بِسَخَطِ الْخالِقِ – ملّتى که خشنودى مردم را با خشم خالق معامله کند هرگز رستگار نخواهد شد.)

معنی کلمات درس نیایش فارسی ششم

  • خدمت: احترام، بندگی کردن
  • خرد: عقل
  • بصر: بینایی، روشنی دیده، دیدن
  • آراستی: زیبا کردی
  • رهی: راهی، مخفف راه + ی
  • فرجام: پایان، آخر، عاقبت کار
  • رستگار: نجات یافته، خوش بخت

تدوین: خانم بابایی

0

دانلود آزمون مطالعات اجتماعی از درس 1 تا 17


0

فصل اول ریاضی ششم

فصل دوم ریاضی ششم

فصل سوم ریاضی ششم

فصل چهارم ریاضی ششم

فصل پنجم ریاضی ششم

فصل هفت ریاضی ششم

فصل هشت ریاضی ششم

0

فصل اول: کسر متعارفی درس اول: (کسر – عدد مخلوط (صفحه ی 2 الی 5)

فصل اول: کسر متعارفی درس دوم:مقایسه و ساده کردن کسرها (صفحه ی 6 الی 9)

فصل اول: کسر متعارفی حل مسئله: (راهبرد رسم شکل (صفحه ی 10 الی 11)

فصل دوم: عدد های اعشاری درس اول: (نمایش اعشاری عددها (صفحه ی 22 الی 25)

فصل دوم: عدد های اعشاری درس دوم: (جمع، تفریق وضرب عددهای اعشاری (صفحه ی 26 الی 29)

فصل دوم: عددهای اعشاری حل مسئله: (راهبرد الگویابی (صفحه ی 30 الی 31)

فصل دوم: عددهای اعشاری درس سوم: (تقسیم یک عدد بر عددهای طبیعی (صفحه ی 32 الی 35)

فصل چهارم: عددها تقریبی درس اول: (تقریب زدن – قطع کردن (صفحه ی 62 الی 65)

فصل چهارم: عددها ی تقریبی درس دوم: (تقریب زدن – گرد کردن (صفحه ی 66 الی 69)

فصل چهارم: عددهای تقریبی حل مسئله: (راهبرد حل مسئله ی ساده تر (صفحه ی 70 الی 71)

فصل چهارم: عددهای تقریبی درس چهارم: (محاسبه ی تقریبی و ترتیب عملیات (صفحه ی 76 الی 78)

0

1- پیش خوانی: آیات درس توسط هر یک از دانش آموزان به صورت انفرادی خوانده می شود. (حدود 5 دقیقه)

2- خواندن در گروه: معلم می تواند به دو شکل عمل کند:

شکل اول: از همه ی دانش آموزان می خواهد آیات آن صفحه را در گروه بخوانند. (حدود 5 دقیقه)

شکل دوم: آیات صفحه را بین گروه ها تقسیم کند. (حدود 5 دقیقه)

3- خواندن برای کلاس: معلم ابتدا از دانش آموزان علاقمند و مستعد و سپس از بقیه ی دانش آموزان می خواهد که هر یک حدود یک سطر از آیات درا بخوانند.

نکات مهم در آموزش روخوانی

1- رعایت ترتیب در انجام هریک از مراحل فوق ضروری است.

2- توجه جدی معلم به تقدم آموزش روخوانی بر پخش نوار کمک شایانی به تحقق اهداف پیش بینی شده می کند.

3- با توجه به اهمیت کسب مهارت خواندن از طریق حس بینایی که ضرورت فراوانی دارد؛ لذا معلم در آموزش خواندن آیات درس (ونیز سایر بخش های کتاب) از خواندن آیات و عبارات جداً خودداری کند. (مگر موارد خاص و ضروری مانند مرحله ی آخر رفع اشکالات روخوانی دانش آموزان)

4- در این جا نیز معلم به روش های رفع اشکالات روخوانی و روان خوانی توجه جدی داشته باشد.

0

تشبیه: مانند کردن چیزی به چیز دیگر است با وجود ویژگی یا ویژگی های مشترک.

هر تشبیه چهار رکن دارد که عبارتند از: الف: مشبه (طرف اول): چیزی که آن را به چیز دیگری مانند می‌کنیم. ب: مشبهٌ‌به (طرف دوم): طرفی که مشبه را به آن مانند می‌کنیم. پ: وجه شبه: همان ویژگی مشترک بین مشبه و مشبهٌ به است. وجه شبه را معمولاً از مشبهٌ به می‌گیرند. هرگاه وجه شبه دور از ذهن باشد تشبیه زیباتر و خیال‌انگیزتر می شود. ت: ادات تشبیه: کلمه هایی هستند که تشبیه را می سازند از قبیل: مانند، مثل، شبیه و....

مانند: «زسم اسب می‌چرخید بر خاک به سان گوی خون‌آلود سرها» که در این تشبیه: سرها مشبه، گوی خون‌آلود مشبهٌ‌به، ادات تشبیه به‌سان و وجه شبه که برگرفته شده از گوی است، چرخیدن می‌باشد.

تشخیص (انسان نمایی): هر گاه به یک موجود غیر انسان کار انسانی را نسبت دهیم یا اعضای انسان را به آن ها بدهیم، از آرایه‌ی ادبی تشخیص استفاده کرده ایم. مانند: گرگ فریاد می‌زند. هرچند گرگ هم نعره می‌زند ولی فریاد زدن کار انسان است. یا خشم روزگار که خشم را به روزگار نسبت داده ایم و اضافه‌ی استعاری (مکنیه) و تشخیص ساخته ایم.

4 مراعات نظیر: آوردن چند چیز مرتبط باهم از لحاظ نوع، جنس، زمان و مکان و...(حداقل دو مورد) در یک جمله یا مصراع یا بیت را مراعات نظیر می‌گویند. این مراعات اگر ساختگی نباشد و سنجیده به کار رود بر زیبایی اثر می‌افزاید. مانند:

«ارغوان جام عقیقی به سمن خواهد داد چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد» حافظ

تلمیح:

اگر نویسنده یا شاعر با کلمه یا کلماتی به داستان، اسطوره، حدیث یا آیه ای اشاره کند و باعث به خاطر آوردن کل داستان، اسطوره، حدیث یا آیه شود، از تلمیح استفاده کرده است.

«جانم ملول گشت زفرعون و ظلم او آن نور روی موسی عمرانم آرزوست» مولوی

«پدرم روضه‌ی رضوان به دو گندم بفروخت من چرا ملک جهان را جوی نفروشم» حافظ

تضاد (طباق):

آوردن چند کلمه در یک بیت یا مصراع یا جمله که باهم از لحاظ ظاهری یا معنایی متضاد باشند را تضاد یا طباق یا مطابقه می گویند:

«چه باید نازش و نالش بر اقبالی و ادباری که تا برهم زنی دیده نه این بینی نه آن بینی» سنایی

کنایه:

اگر شاعر یا نویسنده جمله یا عبارتی را در کلام خود بیاورد و منظور او ظاهر کلام نباشد؛ بلکه به معنیِ معنی توجه داشته باشد که معمولاً همراه با استدلال است. لازم به ذکر است که معنی ظاهری کلام هم ممکن است درست باشد ولی منظور گوینده معنی درونی کلام است مانند:

فلانی ریش سفید است. یعنی با تجربه است در حالی که معنی ظاهری هم درست است ولی با استدلال می فهمیم که هر ریش سفیدی حوادث زیادی را تحربه کرده است و باتجربه است.

هنوز دهنش بوی شیر می‌دهد. یعنی بچه و کم تجربه است. می دانیم زمانی دهن بوی شیر می دهد که انسان بچه باشد و نشان بچه بودن بوی شیری است که از دهان می‌آید.

واج‌آرایی:

اگر یک واج (صامت یا مصوت) در یک بیت یا مصراع یا سخن تکرار شود و باعث یک نوع موسیقی در کلام باشد، واج‌آرایی نام دارد. واج آرایی صامت ها بهتر از مصوت هاست.

«رشته‌ی تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود» حافظ س

«شب است وشاهد و شمع و شراب و شیرینی غنیمت است چنین شب که دوستان بینی» سعدی ش

«زین بی‌خردان سفله بستان دادِ دِلِ مردمِ خردمند» بهار د وِ