امروز سه شنبه 06 آذر 1403 http://aghaghia.cloob24.com
0

معنی شعر : 

بیت اول : مرغ با تواضع از کرم پرسید : تا چه وقت می خواهی به دور خود پیله ببافی و چرا اقدام به رهایی نمی کنی : 

دانش ادبی : شعر به صورت مناظره است و حرف زدن کرم و مرغ = آرایه تشخیص 

دانش زبانی : تا به کی = قید  / مصراع دوم = جمله چهار جزئی بامفعول و متمم است 

بیت دوم : تا چه زمای میخواهی تنها و گوشه گیر باشی ؟ و تا کی می خواهی در جسم خود زندانی باشی ؟ 

دانش ادبی : محبس تن = اضافه تشبیهی / تنی در بیت اول و بیت دوم = جناس تام 

دانش زبانی : منزوی = مسند / ( ی ) در خلوتی و تنی به معنی هستی است و خلوت و تن مسند هستند  

بیت سوم : کرم پاسخ داد : من به فکر آزادی خود هستم به این علت د رگوشه ای تنها نشسته ام ( گوشه گیر کرده ام ) 

دانش ادبی : تشخیص در پاسخ دادن کرم 

دانش زبانی : پاسخ بداد کرم = جمله چهار جزئی با مفعول و متمم / بداد = فعل ماضی ساده 

بیت چهارم : هم سن های من تبدیل به پروانه شدند و از پیله بیرون آمدند ( آزاد شدند ) و قابل دیدن شدند .

دانش ادبی : قفس استعاره از پیله 

دانش زبانی : دو فعل شدند و گشتند ، جمله سه جزئی هستند با مسند / پروانگان و دیدنی = مسند هستند 

بیت پنجم : در زندان و تنهایی به سر می برم تا به وسیله مرگ از این جهان رها شوم یا برای پریدن ،بال و پر در آورم ( زندگی کنم ) 

دانش ادبی : ای مرغ خانگی = تشخیص / مرغ و پر = مراعات النظیر 

دانش زبانی : اینک = قید زمان / مرغ = منادا / مرغ خانگی = ترکیب وصفی / کوشش =مفعول 

0
مهارت تند خوانی در واقع ریشه در فلسفه  منطق  ریاضی عرفان و روانشناسی دارد . این مهارت از راه تقویت نیروهای نهفته درون انسان به ویژه اعتماد به نفس ،تمرکز حواس ، شعور باطنی ، عواطف درونی ، کنترل خشم و نفرت ، عشق ورزی ، تزکیه نفس و داشتن  الگوها و اندیشه های منطقی و فلسفی و عرفانی به دست می آید . پدیده های دیگری نیز مانند تقویت  حافظه ، نظم و ترتیب مراقبت از نفس ، و آمادگی بیشتر ذهن برای تفکر و به یاد سپاری موضوع های اصولی باید در درون انسان مهیا شود . 

تند خوانی مبتنی بر فن  دید زنی است . دیدزنی  ( اسکن ) یک حرکت منظم دست و چشم  بر روی صفحات است . این فن جهت مرور مطالب با سرعت بالا بکار می رود. 

هدف از تند خوانی آشنایی کلی با مطالب کتاب از طریق مرور کتاب با یک سرعت فوق العاده است . سرعت تقریبی تند خوانی 1500 تا 20000 کلمه در دقیقه است . 

قنون تندخوانی 

1- تعیین هدف مطالعه  : قبل از مطالعه باید هدف از مطالعه مشخص شود. در مطالعه طرح مسئله بدین گونه است که به چه منظور و برای رسیدن به کدامین هدف اقدام به مطالعه می کنیم ؟  برای برداشت کلی کتاب ؟ برای کشف جزئیات ؟برای امتحان ؟برای سرگرمی ؟ یا برای رفع نیاز شغلی ؟ 

اطلاع از این امر که به چه منظور اقدام به مطالعه می کنیم موجب  توجه بیشتر و دقت به متن و افزایش تمرکز حواس و در نتیجه  افزایش یاد گیری و .... می شود . 

هدفدار بودن ذهن هنگام مطالعه  خیلی مهم است . آن قدر که می گویند : 

« یا مطالعه نکنید یا قبل ازآن برای ایجاد تمرکز حواس درمطالعه هدف خو را تعیین کنید . »

2- سوال کردن : قبل از مطالعه سوالات ذیل را مطرح نموده و به آن پاسخ دهید . 

به دنبال چه اطلاعاتی هستید ( کلی ، جزئی ، مفاهیم ، عنوان کتاب )آیا عبارات ذکر شده اطلاعات مورد  نیاز را در اختیار شما قرار می دهد ؟ برای کسب اطلاعات مورد نیاز به کدام قسمت کتاب باید مراجعه کنید ؟ 

هدف از سوال گذاری ایجاد تمرکز و کنجکاوی درهنگام مطالعه است. 

3- دید زنی : 

روش های دیدزنی ( اسکن کردن ) 

الف ) توسط یک انگشت : دید زنی مبتدی - که با یک ا نگشت مطالب را با چشم  می بینیم . 

ب) سه انگشت  به صورت همزمان : دید زنی نیمه حرفه ایی - که کلمات بیشتری از روش یک انگشتی دیده می شود و با سه انگشت مطالب را می بینیم . 

پ) چهار ا نگشتی : شکل  s  بلند  روش دید زنی حرفه ای - که در این روش کلمات بیشتری از روش سه انگشتی دیده می شود و با حرکت چهار انگشت از بالای صفحه تا پایین  صفحه می توان مطالب صفحه را دید . 

 

 

0

آینده ساز  ( ترکیت وصفی ) صفت تفضیلی  آینده سازتر ، آینده سازترین

*جوان و نوجوان ، چشمه جوشان نیرو و استعداد است . ( جمله ادبی )

در این جمله آرایه ادبی  تشبیه بکار رفته است .  جوان و نوجوانان ( مشبه ) به  چشمه   ( مشبه به ) جوشان نیرو و استعداد( وجه شبه ) و ادات شبه محذوف است .

استعداد = توانایی  درونی

*جوان ،یعنی آینده ، جوان خوب برای یک  کشور ، یعنی آینده خوب ، جوانان و نوجوانان ما  اهل فکر کردن ، دریافتن و تحلیل کردن هستند.

فکر کردن ، دریافتن و تحلیل کردن ( مصدر  و جزء اسم ها هستند ) و ( مراعات النظیر هستند )

دریافتن = فهمیدند / تحلیل کردن = پردازش کردن

*این هم امتیاز دیگری است .

امتیاز = وجه تمایز

*همه آنجه در تحلیل های دشمنان این ملت و این کشور به عنوان نقطه مرکزی  مشاهده می شود . ( جمله )

مشاهده می شود = دیده می شود ( هم خانواده  : شاهد، شواهد ، شهود )

*این است که این نسل جوان و پر شور و آینده ساز  را از راه های مختلف برای ساختن ایران آباد و آزاد و مومن و پاکیزه آینده ، ناتوان کنند.(جمله)

جوان ، پرشور و آینده ساز ( مراعات النظیر ) /  آباد و آزاد و مومن و پاکیزه آینده ( مراعات النظیر )

مومن = با ایمان ، کسی که دارای ایمان است ( هم خانواده : امین ، امن ، امنیت )  / ناتوان = عاجز

*اما به رغم تلاش های دشمنان ، واقعیت ، عکس این است .( جمله )

رغم = با وجود ، برخلاف  / واقعیت = حقیقت موضوع  / عکی این = خلاف این

*من به هیچ وجه قبول نمی کنم حرف ها و تحلیل های کسانی را  که گاهی در برخی از مطبوعات یا رسانه ها از انجراف نسل جوان سخن می گویند . ( جمله )

به هیچ وجه = به هیچ صورت و شکل  / مطبوعات = روزنامه ها ، هر چیزی که چاپ شود ( از ریشه طبع یعنی چاپ و مفرد آن مطبوعه)/رسانه – صدا و سیما  / انحراف = ازراه درست خارج شدن

*این طور نیست . ( جمله )

*اگر گاهی اشتباه و خطایی از جوان سر بزند ،

اشتباه و خطایی ( مترادف هستند )

سر بزند = دچار مشکل شوند

*با توجه به دل پاک و نورانی جوان ، این اشتباه کاملا قابل جبران است .

دل پاک و نورانی ( مراعات النظیر )  /  دل پاک ( ترکیب وصفی ) /  اشتباه کاملا قابل جبران است ( می توانند اشتباه خود را جبران کند)

* اینها چرا  صَلاح و پاکدامنی و پارسایی و صداقت جوانان را نمی بینند؟ (وجه پرسشی )

صَلاح = درستکاری ( هم خانواده : مصلح ، اصلاح ) /پاکدامنی = دوری از گناه /پارسایی = زهد و تقوا /صداقت =راستگویی ( هم خانواده : صادق ، صدق )

پاکدامنی و پارسایی و صداقت ( مراعات النظیر )

*چرا شور و شعور جوانان را نمی بینند؟( وجه پرسشی – نوع زبانی )

* متخصصان و دانشمندان جهانی مجبور شده اند؛

متخصصان و دانشمندان ( جمع نشانه دار با - ان - ) ( هم خانواده متخصصان: تخصص ، اختصاص ، مختص )

* اعتراف کنندکه جوانان ما با پشتوانه ایمان و همت و غیرت ، توانسته اند استعداد جوشان و پنهان خود را آشکار کنند .

اعتراف کنند = بازگو کنند ( هم خانواده : معترف )  / همت = تلاش و اراده / غیرت = آبرو ، مردانگی داشتن

ایمان و همت و غیرت ( مراعات النظیر )  / استعدادِجوشان ( ترکیب وصفی ) جوشان و پنهان ( مراعات النظیر )

*وقتی جوان های ما خرمشهر را باز پس گرفته بودند ، اوایل ریاست جمهوری بنده بود .

بازپس ( قید تکرار )  / باز پس گرفته بودند = دوباره پس گرفتند / اوایل= اول  ( جمع مکسر ) نکته قابل توجه : جمع مکسر نوعی از جمع می باشد که نشانه ندارد و از مفهوم کلمات وجمله جمع بودن آن را دریافت می کنیم .

* یک هیأت جهانی به ایران آمد .

هیآت = دسته و گروه

* و رئیس آن به من گفت :

جمله نوعش زبانی است و وجه آن خبری است .

* امروز در دنیاو ضع  شما با یک سال پیش ، از زمین  تا آسمان تفاوت کرده است .

از زمین تا آسمان تفاوت کرده است ( کنایه است یعنی به کلی تغییر کرده است )

* راست می  گفت .

* دنیا باور نمی کرد (ایمان نداشت ، عقیده نداشت )

*جوانان ما ، بسیجیان ما و ارتش ما بتوانند خرمشهر را با آن همه استحکاماتی که دشمن و پشتیبانانش درست کرده بودند ، پس بگیرند .

بسیجیان ما و ارتش ما ( مراعات النظیر) 

استحکاماتی =  پشتوانه ، موانعی که برای مقابله با دشمن ساخته می شود ( هم خانواده : مستحکم ، محکم) / پشتیبانانش = حامیانش

* جامعه ما بحمدالله  از میلیون ها جوان و دختر و پسر برخوردار است .

بحمدالله = به شکر خدا ( واژه عربی ) / برخوردار = شامل (از محاسن زیادی برخوردار است )

* این مایه افتخار برای ملت ماست .

مایه= باعث، سبب  ( مایع به معنای یکی از حالت های ماده که جامد ، مایع ، گاز است )  / افتخار = سر بلندی (هم خانواده : مفاخر ، فاخر)

* این ملت بایدبه وجود این همه جوان ،  این همه استعداد و این همه دل پاک و نورانی ببالد .

دل پاک و نورانی ( مراعات النظیر) / ببالد = افتخار کند

* جوان هم باید به کشور خود ، به انقلاب خود ، به نظام اسلامی خود و به پرچم بر افراشته اسلام خود ببالد و آینده را بسازد. (5 جمله )

ببالد در پایان جملات بالا به قرینه لفظی حذف شده است .

برافراشته = بلندکرده

* آینده با حرف ، ساخته نمی شود ؛

باید برای رسیدن به هدف عمل کرد (به عمل کار برآید به سخندانی نیست )

* با کار هوشمندانه و مومنانه ساخته می شود ؛

* باید کار کنید. (فعل امر )

* آن هم کار هوشمندانه و برخوردار از پشتوانه ایمان .

* به شما جوانان به عنوان فرزندان عزیز و پاره های دل این ملت .... می گویم:

عزیز =گرانقدر ( عزیزترین چیز )

* عزیزان من ، کار کنید؛( ای حرف ندا حذف شده است / عزیز ان  منادا می باشد و با هم یک شبه جمله است )

* امروز دشمنان نمی خواهند دانشگاه  و درس و مدرسه و معلم باشد .

دانشگاه و درس و مدرسه و معلم ( مراعات النظیر )

* دشمان ما نمی خواهند میلیون ها جوان با درس خواندن و حفظ ایمان و رستگاری  و پارسایی و پاکدامنی شان دراین منطقه فردای شکوهمندی را برای ایران مقتدر به وجود بیاورند.

خواندن ( مصدر ) ( توجه کنید : مصدر شخص و شمار ندارد و زمان بندی ندارد و ( ن ) مصدری دارد به جای شناسه و مصدر انجام دادن کار یا روی دادن حالتی را توضیح می دهد ، مثلا خواندن  به کا رخواندن و نوشتن به کار نوشتن اشاره دارد و این مطالب تفاوت فعل و مصدر است   / پارسایی و پاکدامنی ( مترادف )

دشمنان ما نمی خواهند = دشمنان ما نمی خواهند کشور علم داشته باشد/ حفظ ایمان = نگهداری ایمان(هم خانواده : حافظ ، حفظ ، محافظت  )   فردای =آینده / شکوهمندی= با شکوه ، با عظمتمقتدر= پر توان ، با قدرت  (هم خانواده : قادر ، قدرت ، مقدر ) 

*ایمان و پاکدامنی تان را حفظ کنید . ( فعل امر )

* درستان را خوب بخوانید .( فعل امر)

*و جوانی تان را قدر بدانید؛ ( فعل امر )

قدر بدانید= برایش ارزش قایل شوید

*این نیرو و نشاط باید در راه به دست آوردن این ارزش های والا خرج شود ، وقعتش هم آلان است .

نیرو و نشاط ( مراعات النظیر )/ به دست آوردن ( مصدر ) / ارزش های والا ( ترکیب وصفی )ارزش (مضاف) های ( مضاف الیه) والا ( صفت بیانی )

والا = برتر و ناب ( هم خانواده: متعال ، تعالی )/ الان= اکنون

*شما امروز در سال های طلایی عمر خود قرار دارید و خدای متعال هم به شما کمک خواهد کرد.

سال های طلایی ( ترکیب وصفی ) سال ( مضاف ) های ( مضاف الیه )  طلایی ( صفت نسبی ) خواهند کرد ( فعل مستقبل ، آینده )

متعال = بلند مرتبه ( هم خانواده : عالی ، اعلی ، علی )

* از این فرصت خوب زندگی و از دامان گرم و مهربان نظام اسلامی و انقلاب اسلامی – که بحمدالله توانسته این همه جوان مومن و خوب را در درون خویش پرورش دهد- بهترین استفاده را بکنید.

دامان گرم و مهربان نظام اسلامی ( آرایه تشخیص )  / گرم و مهربان ( مراعات النظیر ) دامان گرم و مهربان ( ترکیب وصفی )

بحمدالله = به شکر خدا / مومن = با ایمان ( هم خانواده : امن ، امین ، امنیت )

0

اگر ( حرف شرط )  اندیشه ات ( فکر ) /به کار گیری ( به کار بگیر )  

راز آفرینش ( ترکیب اضافی )  هم خانواده : آفریده ، آفریدگار ، آفریننده / ببری ( مضارع التزامی )  دلایل ( جمع دلیل) / خواهند گفت ( مستقبل)  / آفریننده ( مشتق و صفت فاعلی )  

مورچه کوچک( ترکیب وصفی ) / همان آفریدگار درخت بزرگ خرما ( گروه اسمی : هسته ( آفریدگار ) همراه با وابسته پیشین و وابسته پسین ) / درخت بزرگ ( ترکیب وصفی ) بزرگ خرما ( ترکیب اضافی ) است ( فعل اسنادی ) خرما ( مسند ) 

شگفتی ها ( گروه اسمی  ، هسته شگفتی و ها  وابسته پسین علامت جمع  ) خالق بی همتا ( ترکیب وصفی ) اسرار پیچیده ( ترکیب وصفی ) پیچیده ( صفت مفعولی ) آفریدن ( مصدر ) می گشاید ( باز می کند )فرو می برد ( فعال پیشوندی ) 

سیاهی ( تاریکی ) سیاهی دیده ها ( مردمک چشم ) می اندازد ( می بندد ) 

آرایه تشبیه : شب ( مشبه )  چراغی ( مشبه به )  چونان ( ادات تشبیه ) تا در پرتو تاریکی آن ( وجه شبه ) جست و جو ( جستن ، بجوی ، جوی ) 

این بال ها ( گروه اسمی ، بال هسته با وابسته پیشین و وابسته پسین ) 

آرایه تشبیه : مشبه ( بال ) ادات تشبیه ( همانند )  مشبه به ( لاله های گوش ) وجه شبه ( بی پر و بدون رگ های اصلی ) ها در کلمات بالا علامت جمع می باشد .

 

می بینی ( مضارع اخباری ) نازک و محکم ( تضاد ) سنگینی ( صفت نسبی ) چسبیده اند ( ماضی نقلی ، سوم شخص جمع ) اندامشان ( هیکل ، جثه ) بدانند ( مضارع التزامی ) بگو ( فعل امر ) 

دو چشم سرخ و دو حدقه ( گروه اسمی : جشم ( هسته )  دو  (صفت شمارشی وابتسته پیشین ) سرخ ( صفت بیانی  وابسته پسین ) حدقه ( هسته دوم ) با وابسته پیشین ( دو ) 

ارایه تشبیه :  دو چشم سرخ ( مشبه ) ماه ( مشبه به ) تابان ( وجه شبه ) چونان ( ادات تشبیه ) 

متناسب ( مناسب ) حواسی ( حس ) پیشین ( جلویی ) دفع  ( از بین بردن ) متحد ( هماهنگ  ، هم خانواده : اتحاد ، وحدت ) نیرومندانه ( صفت نسبی ) کشتزار ( مشتق ) میل دارند ( تمایل دارند ) اندامشان ( بدن و هیکل و جثه ) 

 

بنگر ( نگاه کن ) عظمت ( بزرگی ، هم خانواده : عظما ، عظیم ) خلقت ( آفرینش ) چشم ،  اندیشه انسان ( مراعات النظیر) روزی ( آذوقه و غذا )  جایگاه ( مشتق ) می کوشد ( تلاش می کند ) اگر ( حرف شرط ) اندیشه ( فکر کنی ) خواهی شد ( فعل مستقبل ) شگفت ا نگیزترین ( صفت عالی ) 

شگفت انگیز ترین پرندگان  ( گروه اسمی ، هسته پرنده و شگفت انگیز ترین وابسته پیشین و  ان  وابسته پسین علامت جمع ) استوارترین ( صفت عالی ) 

استوارترین شکل ( گروه اسمی :  استوارترین وابسته پیشین ، شکل  هسته ) بیافرید ( مضارع التزامی ) انباشته شد ( جمع شده ) 

 

 

آرایه تشبیه : دم ( مشبه ) چتری ( مشبه به ) گشوده ( وجه شبه ) چونان ( ادات تشبیه ) 

سایبان ( مشتق ) 

آرایه تشبیه : دم ( مشبه ) بادبان کشتی ( مشبه به ) بر افراشته ( وجه شبه ) گویی ( ادات تشبیه) 

آرایه تشبیه : رنگ های پر های طاووس ( مشبه ) روییدنی های زمین( مشبه به ) رنگارنگ گل های بهاری ( وجه شبه )  روییدنی ها ( چیزهایی که از زمین می روید ، صفت لیاقت ) 

آرایه تشبیه : پرهای طاووس ( مشبه ) دسته گل ( مشبه به ) برگ خزان  (  مشبه به  ) چونان ( ادات تشبیه ) می ریزد و دوباره می روید ( وجه شبه ) پوشیدنی ( صفت لیاقت ) دیده ( صفت مفعولی ) 

دیگر بار ( بار دیگر ) ترکیب اضافی مغلوب / باز یابد ( فعل پیشوندی ) 

ارایه تشبیه : پرهای تشبیه ( مشبه ) سرخی گل ( مشبه به ) سبزی و زردی  زرناب ( وجه شبه ) 

جلوه می کند ( نشان می دهد ) 

سبزی و زردی( صفت نسبی ) 

 فراز ( بالا ) یال ( موی گردن اسب ) 

آرایه تشبیه : گردن طاووس ( مشبه ) چادری  ( مشبه به ) گویا ( ادات تشبیه ) سیاه رنگ ( وجه شبه ) 

پنداری ( گمان ) جلوه خاص ( نمایش خاص ) کمتر ( صفت تفضیلی ) 

 

تاریخ ا دبیات :  نهج البلاغه مجموعه ی نامه ها و خطبه ها و جملات قصار حضرت علی (ع) که سید رضی از علما شیعه آن را گرد آوری کرده است . 

کلمه نهج البلاغه ترکیب شده از : نهج به معنی شیوه و راه و روش  /  بلاغه به معنی روان سخن گفتن است .

توجه کنید : 

هر گاه ( چو )  و  ( چون ) به معنی مثل  در جمله است  ادات تشبیه می باشد ولی گاهی به معنی ( وقتی که ) ( زمانی که ) است که دیگر ادات تشبیه نیست. 

اسم +ین  = صفت نسبی  مانند  : سنگینی  ، خوبی 

0

معنی گفتگو : 

گفت  و گو 

دونفر در فرودگاه نجف اشرف 

زیارت کننده آرامگاه حضرت امیرالمومنین علی ( ع)                     یکی از کارمندان درسالن فرودگاه 

                        سلام علیکم                                 سلام بر شما و رحمت و برکات خدا بر شماباد

                صبحتان بخیر ای برادر                                      صبح شما پر از نور و خوشی باد 

               حال شما چطور است ؟                                         من خوبم شما چطورید ؟ 

            خوبم  حمد و ستایش برای خداست                         ببخشید شما اهل کجا هستید؟

   من  از جمهوری  اسلامی ایران هستم.                                  اسم شریف شما  چیست ؟ 

 اسم من حسین  است و اسم شریف شما چیست؟                  اسم من  عبد الرحمان است 

         آیا تا به حال به ایران  سفر کرده ایید ؟                   نه متاسفانه ، اما دوست دارم سفر کنم .

       اگر خدا بخواهد به ایران سفر می کنید.                  به امید خدوند  و به امید دیدار با سلامتی شما  

                    در پناه خدا                                       در پناه خدا و حفظ خدا باشید ای دوست من 

                            

0

شعر خوانی  ( توفیق ادب  )

قالب این شعر : مثنوی است  یعنی هر بیت دارای یک قافیه است .

توفیق ادب 

ای خدا ! ای فضل تو حاجت روا  / با تو یاد هیچکس نبود  روا 

قافیه :  روا  و روا  

معنی : ای خدایی که لطف و احسان تو نیاز های ما را برآورده می کند. با وجود تو، یاد کردن از هیچ کس شایسته نیست. 

( روا ) در مصرع اول به معنای بر آورده کردن و در مصرع دوم به معنای شایسته بون 

فطره دانش که بخشیدی ز پیش /  متصل گردان به دریاهای خویش 

قافیه : پیش و خویش 

معنی : علم اندکی که از نزد خودت به ما بخشیدی به دریای علم خودت متصل کن 

مفهوم بیت: خدایا علم ما را زیاد کن.

دانش ادبی : قطره نماد کمی و دریا نماد بسیاری است 

صد هزاران دام و دانه است  ای خدا /  ما چون مرغان حریصی بی نوا 

قافیه : خدا  و نوا 

معنی :  علم اندکی در وجود من هست. آن را از هوی و هوس و خواسته های مادی نجات بده.

دانش ادبی : دام  و دانه نماد مشکلات و گرفتاری های دنیوی / انسان به مرغان تشبیه شده که انسان مشبه و مرغان  مشبه به است و وچه شبه حریص و بیچاره بودن 

گر هزاران دام باشد هر قدم /  چون تو با مایی ، نباشد هیچ غم 

قافیه : قدم و غم 

معنی :ی خدا در مسیر زندگی ما هزاران گرفتاری وجود دارد در حالی که ما همچون پرندگانی طمع کار و بیچاره ایم.

 از خدا جوییم ، توفیق ادب  / بی ادب ، محروم شد از لطف رب 

معنی بیت : از خدا می خواهیم که در فراگیری ادب و فرهنگ درست ما را یاری دهد. زیرا انسان بی ادب از رحمت خدا بی نصیب است. 

بی ادب ،تنها نه خود را داشت بد /  بلکه آتش در همه آفاق زد 

معنی بیت : آدم بی ادب نه فقط به خودش بدی میکند. بلکه بدی او همه جهان را در برمی گیرد.

تاریخ ادبیات

مولانا جلال الدین از شاعران و عرفای  قرن 7 و  زاداگاه ایشان در بلخ است و در قونیه که ترکیه امروزی است مدفون شده است . آثار ایشان مثنوی معنوی در قالب مثنوی  و دیوان شمس که در قالب غزل می باشد مولوی  26 هزار بیت شعری دارد .

0

 

 متن : آن ها مثل آیینه ، همان قدر که خوبی ها را پیش چشم می آورند ، عیب ها را هم به ما می نمایانند . 

دانش ادبی : آن ها ( دوستان واقعی ) مانند آیینه  واقعیت ها را نشان می دهند ؛ یعنی هم خوبی ها را به ما می گویند و هم غیب ها و اشکالات را بازگو می کنند . 

دانش ادبی : خوبی ها و عیب ها : تضاد / مثل آیینه = تشبیه 

دانش زبانی :آیینه متمم ( مثل ) حرف اضافه / عیب ها را به ما می نمایانند ، جمله چهار جزئی با مفعول و متمم 

متن : رسم دوستی ، شکستن آینه نیست درست آن است که خود را اصلاح کنیم .

دانش ادبی : این عبارت تلمیح دارد به جمله معروف ( مومن آینه مومن است ) المومن مراه المومن  

 

معنی : اگر آینه ( دوست خوب ) عیب های تو را به درستی نشان داد . نباید آیینه را بشکنی و از واقعیت ها فرار کنی ، بلکه کار درست آن است که خود را اصلاح کنی و از غرور و خود خواهی ، دور کنی . 

دانش ادبی : راست و خطا = تضاد / بیت ضرب المثل است / خود شکن = کنایه از اصلاح کردن و ترک غرور و خود خواهی .

دانش زبانی : خود مفعول است / شکن فعل امر است / آیینه شکستن نهاد است  /خطا مسند است .

توجه : آینه و آیینه  جناس نیستند چون تفاوت معنایی  ندارند . 

0

دراین درس گفتگویی که بین  سنجاقک و سنگ و جوانه و مرداب  اتفاق می افتد ارایه تشخیص یا شخصیت بخشی  یا جان بخشی  را ایجاد می کند و همینطور آرایه کنایه هم به کرات در متن آمده است مثلا (در جای خود خشکش زد ) کنایه از نهایت حیرت است . 

 

0

این شعر قالبش غزل است که نوشته میرزا حبیب الله شیرازی شاعر عهد قاجاریه می باشد آرامگاه او در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری می باشد و پریشان به تقلید از گلستان سعدی نوشته است .

معنی بیت اول : کسی نمی داند بهار چه زمانی می آید و ا ین همه زیبایی ها از کجا پدیدار می شود . 

بیت دوم : عقل ها حیران می مانند که از خاک اندوهناک چگونه این همه گل های زیبا می روید .

بیت سوم : چگونه هست که نمی پرسی این همه زیبایی از کجا بوجود آمده است ؟ و چگونه جست و جو نمی کنی که این تصاویر زیبا از کجا ایجاد شده است . 

بیت چهارم : چگونه برق این گونه قاه قاه می خندد ؟  چگونه ابر این گونه زار زار گریه می کند ؟

بیت پنجم : آن نقاش ماهر چه کسی است کل جهان را بدون تقلید از کسی آفریده است ؟

دانش ادبی ابیات 

استفهام انکاری : در تمام ابیات این آرایه وجود دارد و به این معنی هست که سوال برای تاکید است و نیازی به جواب دادن نیست . 

بیت اول : این همه نقش و نگار ( گروه اسمی  : هسته ( نقش ) وابسته پیشین ( این همه ) حرف ربط ( و)  هسته دوم که عطف شده ( نگار ) فصل بهار ( ترکیب اضافی ) پدیدار ( به معنی نمایان ) 

راستی را  ( را ) به معنی ( به ) حرف اضافه  /  از ( حرف اضافه ) کجا ( متمم ) 

بیت دوم : ارایه تشخیص ( عقل را حیرانی نسبت داده است )  نژند( به معنی غمگین ) خاک تاریک ( ترکیب وصفی ) چون ( چگونه )  براید ( فعل پیشوندی )  همه گل های نغز ( گروه اسمی :  هسته ( گل )  وابسته پیشین ( همه ) وابسته پسین ( ها علامت جمع ) گل های ( موصوف ) نغز ( صفت بیانی ) 

بیت سوم : چون ( چرا ) نپرسی ( مضارع اخباری ) کاین ( که این ) تماثیل ( تصویرها ) نجویی ( جست و جو نمی کنی ) کجا شد آشکار ؟ ( منظور خدا وند است ) 

بیت چهارم : آرایه تشخیص ( خندیدن را به برق و و گریه کردن را به ابر نسبت می دهد ) بدین سان  ( اینگونه ) هجر ( دوری ) که ( چه کسی ) زار زار ( کنایه اینکه با اندوه و غم گریه می کند )  

بیت پنجم : صورتگر ماهر ( گروه اسمی : صورت ( هسته ) ماهر ( وابسته پسین  و صفت بیانی ) و یک ترکیب وصفی می باشد / ماهر ( یعنی زبردست ) بی تقلید ( تلمیح دارد به آلله الصمد ) 

این همه صورت  ( گروه اسمی : صورت ( هسته ) این همه ( وابسته پیشین) صفحه هستی ( اضافه تشبهی