امروز پنجشنبه 30 فروردین 1403 http://aghaghia.cloob24.com
0
Related image

امسال برخلاف سالهای گذشته، آزمون ورودی مدارس تیزهوشان پایه ششم به صورت هوش و استعداد می باشد. این آزمون دارای بخش های مختلفی است که هر یک ابعادی از شخصیت فرد را می سنجد. در این آزمون هوش، سرعت عمل، تسلط داوطلب بر مبنای ریاضیات و نیز قدرت درک و تحلیل متون پیچیده و طولانی مورد ارزیابی قرار می گیرد. بخش های مختلف این آزمون عبارتند از:
استدلال منطقی: این سرفصل مباحثی مانند تجزیه و تحلیل یک متن، بررسی گزاره های شرطی و منطقی را شامل می شود. در این بخش از داوطلب خواسته می شود تا به تحلیل یک متن چند خطی بپردازد و سپس به سؤالی که در رابطه با متن پرسیده شده پاسخ دهد. سؤالات استدلال منطقی معمولاً از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و پاسخ به آنها مستلزم قدرت ذهنی بالا و آشنایی با تکنیک‌های حل سوالات متعدد است.
کفایت داده: سؤالاتی است که ماهیت ریاضی و منطق را تواماً دارد، و هدف از آن سنجش توانایی تعریف یک مسئله قابل حل می باشد.
درک مطلب: روش ها و تکنیکهای مطالعه متون بلند تخصصی را شامل می شود.
سؤالات منطقی:
در این سؤالات، معمولاً یک متن کوتاه آورده می شود و سپس درباره محتوای متن یک پرسش مطرح می گردد. به عنوان مثال این پرسش از شما می خواهد نتیجه‌گیری خود را از متن بیان کنید یا ساختار متن را تقویت یا تضعیف نمایید.
همچنین توانایی شما در درک ساختار استدلالل درست و تشخیص استدلال نادرست (مغالطه) سنجیده می شود. برای پاسخگویی به سؤالات این آزمون لازم است موقعیتی را که در هر سؤال مطرح شده مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و سپس گزینه ای را که فکر می کنید پاسخ مناسبتری است، انتخاب کنید. پاسخ به این سؤالات نیاز به تخصص و اطلاعات زیادی ندارد، بلکه باید صورت هر سوال را به دقت بخوانید و با توجه به واقعیت های مطرح شده در سوال و نتایجی که بیان شده و یا بیان نشده، ولی قابل استنتاج است، پاسخی را که صحیح تر به نظر می رسد انتخاب کنید.
سوالات منطقی قدری پیچیده و مبهم بوده و پاسخ گویی به آنها به دقت، تمرکز و زمان قابل توجه نیاز دارد. برای آشنایی بیشتر با سوالات منطقی به مثال های زیر توجه نمایید:
مثال 1:
کتابخانه مرکزی باید کاملاً بازسازی شود تا بتواند ضوابط آیین نامه های جدید ساختمانی را که توسط شورای شهر به تصویب رسیده است، برآورده سازد. برای نمونه سیستم الکتریکی ساختمان مناسب نیست و در نتیجه روشنایی مجموعه گاه به گاه دچار اختلال می شود. بعلاوه تعداد کمی خروجی اضطراری وجود دارد و حتی برخی از آنها قابل استفاده نیستند.
استدلال نویسنده ی متن فوق بر کدام فرض زیر استوار است؟
1) کتابخانه ی مرکزی شهر از جایگاه خاصی در میان همه کتابخانه های شهر برخوردار است.
2) رعایت ضوابط آیین نامه های جدید ساختمانی نه تنها برای ساختمانهایی که از هم اکنون ساخته می شوند، بلکه برای ساختمانهای قدیمی نیز لازم الاجراست.
3) آیین نامه های جدید ساختمانی بسیار سختگیرانه است.
4) در آیین‌نامه‌های قدیمی ساختمانی وجود تعداد کافی خروجی اضطراری ضروری دانسته شده است.
پاسخ: گزینه 2 صحیح است.
مثال 2:
اصولاً کارآفرین کسی است که کسب و کار کوچکی را راه اندازی و مدیریت نماید، اما صرف راه اندازی و اداره یک کسب و کار کوچک – یا حتی بزرگ – فرد را به کارآفرین تبدیل نمی کند. کارآفرین حقیقی در کسب و کارش محصولات جدید خلق می کند و راههای جدیدی برای ارائه خدمات عرضه می کند.
کدام یک از گزینه های زیر را می توان بهتر از سایر گزینه‌ها از متن بالا برداشت کرد؟
1) صاحب یک کسب و کار بزرگ می تواند یک کارآفرین باشد.
2) فردی که یک بنگاه اقتصادی را متحول کند، کارآفرین است.
3) افراد کارآفرین اقدام به راه اندازی و اداره کسب و کار کوچک نمی کنند.
4) افراد کارآفرین مهمترین نقش را در اقتصاد یک کشور بر عهده دارند.
پاسخ: گزینه 1 صحیح است.
مطابق متن شرایط لازم برای کارآفرین شدن شامل 3 مورد است:‌
1. راه‌اندازی یک کسب و کار
2. اداره ی آن کسب و کار
3ـ خلق محصولات جدید و عرضه راههای جدید ارائه خدمات
لذا صاحب یک کسب و کار بزرگ می تواند یک کارآفرین باشد (در صورتی که شرط 2 و 3 را نیز داشته باشد).
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه