امروز پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 http://aghaghia.cloob24.com
0
نتیجه تصویری برای خانه ی گیلان
گیلان سرزمین جنگل و باران، برنج و نوغان، بستر رودهای خروشان و پهنه ی رویش بنفشه ها، پامچال ها، نیلوفرهای آبی، زیستگاه قوها و مرغابی ها و هزاران گیاه چشم نواز و زیبایی ها ی بی شمار دیگر، جایی که جلگه و دریا و کوهستان روی در هم می سایند و شب و روز امواج خروشان دریا بر ساحل و ماسه زارهای آن بوسه می زنند. سرزمینی سرشار از حیات و مملو از نشاط که طبیعت سحر انگیز آن نه تنها مایه پویش و سختکوشی است بلکه الهام بخش آرامش و نیرو بخش اندیشه و خلاقیت است.
گستردگی رسوم و خصلت های فرهنگی گیلانیان با توجه به تعدد قومی و گوناگونی لهجه ها به حدی است که حتی آشنایی مختصر با آن در این مختصر نمی گنجد. بعضی از آداب و آیین های مردمی گیلان به مرور در همهمه ی زندگی شهری رو به فراموشی و برخی دیگر کم رنگ شده است. اینک شرح مختصر و موجز برخی از این آداب و رسوم خواهد آمد:
کشتی گیله مردی:
این کشتی که امروزه همچنان پای برجاست، یادگار صلابت و دلاوری مردم این خطه است. کشتی “گیله مردی” ریشه در تاریخ دارد. “مقدسی” در قرن چهارم هجری از این کشتی یاد کرده است.
گل گل چهارشنبه:
از دیگر مراسم کهن ایرانیان که در گیلان هم با بعضی تغییرات جزیی به آن می‌پردازند، چهارشنبه سوری است که در غروب آخرین سه شنبه سال و در شب چهارشنبه انجام می شود.
به این منظور خار، بوته، گون و کاه جمع‌آوری می‌شد و با درست کردن پشته‌هایی که معمولاً رو به سمت قبله می‌نهادند و پس از آتش زدن آنها، از روی آتش می‌پریدند.
این سنت که از روزگار زرتشت و حتی جلوتر بر جای مانده، در دوران اسلامی با اعتقادات مردم در هم آمیخته و رنگ و بویی دینی گرفته است.

نوروز خوانی:
نوروز خوانی از مراسم آخر هر سال در گیلان است. نوروزخوانی که هم اکنون نیز کم و بیش رواج دارد، در گیلان نماد ورود بهار و خیر و برکت است.
برای این کار گروهی نوروزخوان در کوچه و خیابان به راه می‌افتند و اشعاری می‌خوانند. از معروف‌ترین این اشعار می‌توان به دوازه امام و عروس گوله اشاره داشت.
خودارزیابی:
1. دلیل گستردگی رسوم و خصلت های فرهنگی گیلانیان چیست؟
2. یک نمونه از سنت های آخر سال گیلان را نام برده و به اختصار شرح دهید.
3. تاریخچه ی مراسم گل گل چهارشنبه به کدام روزگار برمی گردد؟
یادآوری:
حذف فعل به قرینه ی لفظی
گاهی برای جلوگیری از تکرار و زیبایی جمله یکی از فعل ها را در جمله حذف می کنند. این اتفاق فقط وقتی می افتد که فعل اول و دوم در مصدر همسان باشند. مانند:
عالم بی عمل به چه ماند؟ به زنبور بی عسل (ماند)
ادب از که آموخنی؟ از بی ادبان (آموختم)
هوا عظیم سرد بود و باد سرد (بود)
کارگاه درس پژوهی:
به طور گروهی درباره ی یکی از شاعران گیلک زبان تحقیق کرده و به صورت روزنامه دیواری به کلاس ارائه دهید.
لیستی از ده واژه ی فراموش شده از زبان گیلکی به همراه معنای فارسی تهیه کنید.
حفظ کنیم:
تاپر نزنی جه اَن قفس دانه نَری
سیمرغ نیبی بولنده جالانه نَری
پرواز تی حقه الوخه سایا نترس
هَن سایا اگرکی دس فادی شانه نَری
«سیدجلال قریشی»
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه