امروز جمعه 31 فروردین 1403 http://aghaghia.cloob24.com
1

"هریت بیچر استو"؛ زنی کوچک که جنگی بزرگ افروخت.

"هریت بیچر استو " از نامی‌ترین نویسندگان ادبیات پایداری سیاهان و خالق رمان بسیار مشهور‌ و تاثیرگذار " کلبه عمو تم " است.زنی با روحیه‌ای حساس و جثه‌ای ضعیف که قدرت قلمش در قرن نوزدهم یکی از مهم‌ترین جنگ‌های تاریخ بشریت را رقم زد.

از منظر منتقدان و نویسندگان، داستانی که هریت در این رمان به تصویر می‌کشد، یکی از جرقه‌های آغاز جنگ داخلی امریکا بین شمال و جنوب را زد که منجر به لغو قانون برده داری شد.

او طی عمر هشتاد و پنج ساله‌اش بیش از 20 کتاب، رمان، خاطرات، نامه و مقالات نگاشت. اما او صرفا نویسنده‌ای توانا با قلمی گیرا نبود، قدرت نویسندگی هریت در خدمت تغییرات سیاسی - اجتماعی قرار گرفت.

کلبه عمو تم شاهکاری ادبی قلمداد می‌شود که تصویری از زندگی بسیار ظالمانه و غیر انسانی افریقایی-امریکایی‌ها ترسیم می‌کند.

هریت این رمان را با الهام از ماجرای برده ی سیاه‌پوست و مومنی نوشت که زیر شکنجه جان باخت.این اثر تقریبا به همه ی زبان های دنیا ترجمه شده و به خاطره ی مردم جهان سپرده شده است.

او پس از چاپ این رمان در روزنامه‌ای امریکایی به اسم «عصر ملی»، به شهرتی جهانی دست یافت و آتشی در میان مردم برای تقویت مبارزه‌های ضدبرده داری سیاهان برافروخت.

در سال 1850 قانون فرار بردگان به تصویب رسید که طبق آن کسانی که سیاه‌پوستان را پناه داده یا فراری می‌دهند با مجازات شدید مواجه خواهند شد. پس از آن هریت نامه‌ای به ویراستار «هفته‌نامه ضد برده داری عصر ملی» نوشت و ایده‌اش را برای نوشتن داستانی درباره برده‌داری مطرح کرد: فکر می کنم زمان آن فرا رسیده تا حتی زنان و بچه‌هایی هم که می‌توانند حرف بزنند برای خاطر انسانیت و آزادی به صدا در آیند. امیدوارم که هر زنی که می‌تواند بنویسد، سکوت نکند.

در ژوئن 1851 وقتی 40 سال داشت، اولین قسمت از داستانش را به مجله فرستاد.این کتاب سری داستانی بود که یک سال هر هفته ابتدا با نام " مردی که کالا بود " و بعدتر با نام دیگر " زندگی در لولی " چاپ می‌شد. اما سال 1852 کتاب به شکل رمان تنها در پنج هزار نسخه به چاپ رسید و با چنان استقبالی مواجه شد که کمتر از یک سال سیصد‌هزار نسخه آن به فروش رسید. پس از آن در همان سال در انگلیس یک میلیون نسخه از کتاب به فروش رسید و سرانجام 9 سال بعد از انتشار کلبه عمو تام و در سال 1861، جنگ داخلی امریکا آغاز شد که سرانجام آن صدور فرمان لغو بردگی بود.

هریت موفق شد با انتشار داستانش بحثی جنجالی در محافل امریکا در مورد لغو برده‌داری ایجاد کند و زمینه مخالفت‌جویی را میان جنوبیان امریکا تقویت سازد. او پس از آغاز جنگ داخلی در سال 1862 طی سفر به شهر واشنگتن با رئیس جمهور آبراهام لینکلن ملاقات و او با گرمی از هریت استقبال کرد و گفت:‌ " پس تو همان زن کوچکی هستی که با کتابش جنگی بزرگ به راه انداخته است."

هریت بیچر استو در سال 1896 پس از ابتلا به بیماری آلزایمر در هارت‌فورد ایالت کنتیکت درگذشت.


توضیحی درباره ی داستان:

در دوران رواج برده داری در آمریکا، آقای شلبی، مزرعه دار خوش قلب، بدهکار می‌شود و سفته‌هایش به دست مردی می‌افتد که تاجر برده است. لیزا که از قضیه مطلع شده، شبانه به همراه فرزندش می‌گریزد اما عمو تام که اربابش را درک می‌کند، به فروش خود اعتراضی نمی‌کند، اگرچه نمی‌داند چه سرنوشت تلخی در انتظارش است.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه